actions had already occurred. Far from being a desire
for a preemptive strike against China, says Zorza, the
Soviet proposal was in the context of SALT negotiations
and stemmed from genuine Soviet fears of reckless
Chinese actions in the wake of the Cultural Revolution,
and the Chinese-provoked battles on the Ussuri River.

At the same time, says Zorza, the Soviets used several
means to give the public appearance of threatening to
attack China. This was designed to force China to
negotiate the border dispute short of war, and it worked
to this end, forcing Chou En-lai to invite Kosygin to
Peking for brief but productive talks that resolved the
second series of border confrontations in Sinkiang
province.

However, Henry Kissinger succeeded in turning the
Soviet good faith offer to his own aims, by publicly
signaling the rejection of the nonexistent Soviet ‘‘offer”
to bomb China. This undoubtedly infuriated the Soviets,
but more importantly, as Zorza suggests, endeared
Kissinger to the Chinese, paving the way for his later
mission opening up relations in 1971. Another Kissinger
‘“calling card’” at the time was the widely known
provision by Kissinger to the Chinese of U.S. intelligence
on Soviet deployments, including reconnaissance photos
of Soviet border forces.

Zorza suggests that the Haldeman revelations at this
time are designed to undermine, again, what Zorza
believes to be considerable factional impetus within
China for reaching an understanding with the Soviet
Union. That something of this sort may be true is further
suggested by ‘the vehemence and speed of Soviet
rejection of the type of charge they usually prefer to
ignore. The evidence that a pro-Soviet faction was un-
dermined between 1969 and 1971 by the Kissinger moves
is suggestive. It is known that Lin Piao, Mao’s designated
successor, opposed the U.S. turn.

The Problem of Soviet Policy Toward Peking
The Soviet Union’s continued susceptibility to games of
this sort is defined by Soviet policy-makers’ inability to
penetrate the deception operation and take the bold steps
on their own part which would outflank both Chinese
maneuvers and U.S. manipulations. Instead, the Soviets

Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 8, February 28, 1978

see every development, such as the Japan-China trade
deal, as a Western effort mediated through Japan to
build up Chinese military capability against the Soviet
Union. The Soviets, according to certain U.S. intelligence
community sources, reacted with extreme displeasure to
news of the Japanese deal, despite Soviet knowledge that
the deal was not directed against them and that the
leading Japanese forces behind it are strongly for close
economic cooperation with Moscow as well.

This recrudescence of a profiled ‘‘hardline’’ stance
undermines the Soviet leadership’s ability to outflank
actual Western efforts at encirclement.

For example, Japanese assistance to Chinese industry
represents critical business for the economically
strapped Japanese industrial sector. It also furthers
Chinese industrialization, the only long-term antidote to
the source of ingrained irrationality in China, its peasant
masses.

A very effective strategy for the Soviets would be to
encourage large-scale development and trade pacts
throughout the region, centered on joint Japanese-
Indian-Soviet (and American, under appropriate cir-
cumstances) industrialization of the indian subcontinent
and the nations of the ASEAN bloc. China would find
itself encircled by a belt of sanity, and its attempted
diplomatic deployments in the region would come to
nought unless it scrapped its current war and dein-
dustrialization orientation.

Until that Soviet awakening occurs, the U.S. and
British cold warriors will have a field day. Soviet-hater
Scoop Jackson has just returned from a warm visit to
Peking with the proposal that Schlesinger’s Energy
Department immediately move to begin supplying China
large amounts of energy extraction technology. This is
calculated to excite every Soviet paranoid fear. The
recent statements of U.S. Defense Secretary Harold
Brown on the maintenance of a U.S. military posture in
the Pacific, with increased Japanese effort, will likewise
increase Soviet worries on that question.

— Peter Rush and Dan Sneider

New Wave Hits At British Hornets Nest

INDIA

India’s national newsweekly New Wave followed up its
earlier exposé on the British intelligence networks in
India with an article entitled ‘UK spy network hots up
African Horn”’ in its Feb. 12 issue. The following are
excerpts from that article.

The British government, with its world-wide in-
telligence and agents-of-influence network, has launched
a global black propaganda to resurrect cold war at-
mosphere, foment trouble among developing countries

2 ASIA

and obstruct detente in Europe and elsewhere.

The New Wave exposure of how MI 5 and MI 6 sought to
destroy the renewed efforts to put state to state India-US
relations on an even keel has rattled British agents
operating in this country....

The British-linked Anand Marg, whose terroristic
activities were not without encouragement from CIA has
responded to New Wave exposure by blaming the Indian
intelligence and KGB for sabotage on the railways and
sgme strategic power installations. To cover up its own
involvement in Anand Marg terrorism, the Scotland
Yard made a phony search of the Anand Marg hostel in
Burmingham.

Faced with repeated exposure of its secret activities in

EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n08-19780228/index.html

Europe, North America, Africa and Asia, the British
government leaked out the news that the British Foreign
office based secret organization called Information and
Research Department (IRD) was dissolved last May
because of its close links with conservative politicians
and right wing newspapers....

The IRD was but a small unit of the Imperial Secret
Services called MI 5 and MI 6 which have planted agents
in the political administrative, financial and policy
making outfits of a number of European, North
American, African and Asian countries. The most in-
fluential British agents of influence are in the United
States, West Germany and some of the erstwhile, African
and Asian British colonies and semi-colonies including
China....

The major policy objective of the British government
is to create a confrontation between the Soviet Union and
USA. A section of the CIA which operates in collaboration
with the British secret services is equally active in this
nefarious game. Former US Secretary of State Kissinger
and his protege Brzezinski, head of the US National
Security Council, are actively conniving with the British
in creating confrontation-like situations.

The British press, notorious for intelligence guided
black propaganda, is spewing out cock and bull stories
about the socalled ‘‘red menace’’ in the Horn of Africa
while the Brzezinski-Kissinger gang is spreading stories
about the ‘‘reds on the threshold’’ of power in Western
Europe. The stepping up of terror campaign in Italy and
Portugal and Carter’s intervention in France and Italy
are part of the Kissinger-British scenario for the world in
the closing years of the present decade.

TV Scare Mongering

The outlines of this deliberately provoked global
destabilization strategy were discussed by Kissinger in a
highly publicised 90-minute special NBC television show
in the middle of January.

Faced with the collapse of the strategy to destroy
Ethiopia by furiously arming Somalia, efforts are being
made to goad President Carter to take action in the
African Horn.

Following Kissinger’s cold war outcry, James Reston
in New York Times issued a call for US military in-
tervention....

New Wave also published in its Feb. 12 issue an article
on the roots of British anti-Soviet propaganda, which is
excerpted below. The article, entitled ‘‘Britain’s
Propaganda Mill”’ was written in London by V. Ov-
chinnikov, a Soviet journalist.

When you live in London, read local newspapers and
watch telecasts daily, you are amazed, at how massive is
the torrent of anti-Sovietism brought down upon the
British man.in the street through the channels of mass
media and, secondly, at how thoroughly this continuous
flow of anti-Soviet campaign is coordinated, at how
accurately each of them is arranged for a certain
moment....

EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW

Exposure

It is but rarely that a drive for sensations sheds light at
the top of the iceberg whose larger part is hidden, as
before, from the eyes of outsiders.

This was the case nowadays, when The Guardian and
The Observer lifted the veil off the secret a little.

It transpired that throughout the thirty post-war years
not only had anti-Soviet and anti-communist propaganda
in the British Isles been planned and coordinated from a
single centre, but also that its considerable proportion
had been subsidised from the secret funds of the ex-
chequer.

Even in the early post-war years, The Guardian said,
the Attlee government decided to launch a propaganda
offensive against the USSR....

As proposed by the then Under Secretary of State for
Foreign Affiars Christopher Mayhew, a secret section of
the British Foreign Office referred to as the Information
research department (IRD) was established in January
1948 for guiding the propaganda offensive against the
Soviet Union.

Secret Funds

The department, The Guardian says, did everything to
conceal its actual role in the dissemination of
propaganda even from its own clientele; its entire ac-
tivities over the thirty post-war years were financed
from the secret funds and remained unknown to
Parliament and the government....

Apart from the publication of anti-Soviet and anti-
communist literature, the IRD provided many leading
journalists who write on international affairs, par-
ticularly so-called Sovietologists, with special material
for propaganda use. As the official function of the IRD
was to compile reference material for the British em-
bassies and missions abroad, the department forwarded
its literature to a select group of British journalists. This
was done on a personal, confidential basis, so to speak,
by sending the materials to the journalists’ home ad-
dresses. The latter were not permitted to disclose the
source of information obtained in this way.

According to The Observer, the department’s material
presented, as a rule, ‘‘grey’’, rather than ‘‘black’’,
propaganda, for, instead of obvious slander, they con-
tained carefully selected partial facts which were taken
out of the context and grossly exaggerated so as to distort
the general situation.

According to The Observer, over recent years the
Labour government has more than once found itself in an
awkward situation because of the fact that all the ac-
tivity of the information research department was based
on the survival of the cold war former Foreign Secretary
Anthony Crosland, who felt uneasy by the department’s
connection with the right-wing British press, con-
siderably reduced its staff, while last May the present
Foreign Secretary, David Owen, abolished the depart-
ment altogether. A smaller, but no less secret, new body
of the Foreign Office was set up in place of the in-
formation research department, says The Guardian....

ASIA 3



