
Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 46, November 28, 1978

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

'Cuban missile crisis' 

staged to provoke war 

Front-page headlines last week heralding a new 
Cuban "missile crisis" over the presence of some 15 
Soviet-built MIG 23 jet fighter aircraft in Cuba were a 
British-orchestrated provocation against the Soviet 
Union and the United States. 

The purpose of the hoax, as its perpetrators freely 
admitted, was to administer the death blow to the 
stalled U.S.-Soviet SALT II arms control talks, and to 
further whip up hysteria fueling a U.S. military 
buildup for "limited nuclear war" according to the 
theories espoused by James Schlesinger during his 
tenure as Secretary of Defense. 

Initial announcement of a "new Cuban missile 
crisis" was actually made a year ago by Britain's 
Daily Telegraph correspondent Robert Moss, reputed 
to be Evelyn de Rothschild's personal intelligence 

r 

The Administration's 
civil defense fraud 

The Carter Administration deliberately ducked 
negotiations with the Soviet Union in order to 
launch its $2 billion civil defense program. 

According to a report filed with the 
Washington Star by Henry Bradsher, who is 
frequently a conduit for circles associated with 
the anti-SALT II lobbying groups, the Coalition 
for Peace Through Strength and the Committee 
on the Present Danger, "Carter announced 
March 30, 1977 that the two superpowers had 
agreed to establish a group 'to study the means 
by which we could mutually agree on foregoing 
major efforts in civil defense . . .  we would like 
for both of us to agree not to expend large sums 
of money on this effort' ." 

Bradsher continued, "The main responsibility 
for getting the talks started has been American. 
Since they were a U.S. idea, the Soviets have 
been waiting for this country to put something on 
the table that the two sides could discuss. But the 
Administration has been unable to formulate a 
proposal. " 

The Administration appears to prefer a 
campaign to reinstall 19SOs,"atomic attack 
psychosis" in the American people to certain 
disarmament negotiations. ", 

operative. At that time Moss predicted eyeball-to­
eyeball confrontation between the U.S. and USSR over 
Cuban military presence in Africa. 

When that failed to materialize, the British 
oligarchy, acting through their networks in Brussels 
and Washington, organized the "Shaba II" invasion of 
Zaire, lyingly certified by CIA Director Stansfield 
Turner and National Security Advisor Zbigniew 
Brzezinski as Cuban-backed, despite an official 
refusal to confirm that estimate by the U.S. Senate 
Intelligence Committee which viewed Turner's so­
called evidence. 

New version of an old hoax 
The newest version of the missile crisis hoax was 
issued in the Nov. 15 Washington Post by syndicated 
columnists Evans and Novak, frequent leakers for 
Brzezinski-Turner operations. Citing a secret memo 
from Defense Secretary Harold Brown to President 
Carter, Evans and Novak claimed that MIG 23s known 
by the U.S. government since at least last summer to 
have been stationed in Cuba were "nuclear attack 
aircraft." Unless Carter demanded that Moscow 
remove the planes forthwith, said the columnists, he 
"would violate the doctrine laid down by John F. 
Kennedy during the Cuban missile crisis and by the 
Nixon-Kissinger strategists in 1970." 

The mention of former Secretary of State Henry 
Kissinger was calculated to make Carter cringe with 
fear over the prospect of his testifying against SALT II 
in the Senate. Kissinger is fond of equating a claim he 
"forced" the Soviets to stop building servicing pens 
for nuclear submarines in a Cuban port with the 1962 
Kennedy-Khrushchev agreements which removed 
Soviet nuclear missiles from Cuba and U.S. Jupiter 
missiles from Turkey. 

If the Administration reported that the Soviets were 
merely upgrading the Cuban air force, Evans and 
Novak continued, "his hopes for SALT II may turn to 
dust" as an angry Senate would reject the treaty after 
another example of "Carter's weakness." 

In an almost instantaneous response, the State 
Department announced that it was "investigating" 
the deployment of the planes and implied that the 
Soviets might indeed be violating commitments 
against stationing "offensive "Weapons" in Cuba 
made during the Kennedy Administration. 

Within 48 hours, it was further revealed that the U.S. 
had resumed SR-71 high altitude spy plane flights over 
Cuba for the first time since early 1977. Secretary of 
State Vance raised the matter of the MIGs with Soviet 
Ambassador Anatoly Dobrynin. 

It was then reported that the U.S. and Britain were 
conducting jointly "the largest coordinated air and 
naval maneuvers near Cuba since the 1962 missile 
crisis. " 

By Nov. 21, the U.S. press was reporting that Cuba 
had gone on full military alert, fearing possible U.S. 
airstrikes, when the maneuvers had gotten underway. 
(Tough warnings from Soviet President Brezhnev 

36 U.S. REPORT EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW Nov. 28-0ec. 4, 1978 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n46-19781128/index.html


against any U.S. military intervention in Iran issued 
the same weekend may well have been related to the 
MIG 23 incidents. See the report in SOVIET 
SECTOR.) 

All this, over what Administration and press 
virtually proclaimed from the rooftops was a hoax: no 
one asserted that the MIG 23s were armed with 
nuclear weapOQS, nor even outfitted for the purpose, 
and even if they were, officials conceded, it would 
make no difference in the overall strategic balance of 
forces. 

A Washington Post editorial delivered the "soft 
version" of the British line: the hoax must be used to 

make "the Kremlin .. . help the Administration . .. to 
make a complete accounting to the public" for its 
actions or face the prospect of "an immense crisis." 

Subsequently President Carter announced that he 
had received "assurances" that the planes were 
neither armed with nuclear weapons nor deployed 
against the United States, clearing the atmosphere 
somewhat. But he added that "investigations" would 
continue. 

The money beh i nd Murdoch 
How a British publisher moved in on the U.S.- and why 

Two years ago Australian-British publisher Rupert 
Murdoch purchased the New York Post from aging 
Kuhn Loeb heiress Dorothy Schiff. Since then, the New 

York Times reported Nov. 6, Murdoch's increasingly 
lurid Post has lost a thumping $18 million, despite its 
monopoly of the afternoon newsstands. He only paid 
$30 million for it in the first place. 

Murdoch, unfazed, has continued to snap up 
publications across the country. In New York he is 
organizing his entry into the morning newspaper field, 
a horoscope-sex-and-violence paper for "youth and 
ethnics" called The Sun. That entry, along with his 
Post, Village Voice, New York magazine, and National 

Star, will mean that easily half the major publications 
New Yorkers see on their newsstands will be 
Murdoch-owned. 

Where does Murdoch get his money? The New York 
Times claims he gets it from the internal profits of his 

international publishing operations. But as a 
spokesman for the Daily News put it privately, "That 
SOB puts down $30 million for the Post and $12 million 
for New York magazine and the Village Voice. No real 
publisher puts in, or can put in, that kind of money 
expecting to lose $18 million of it." 

Arthur Ross, one of the two financial fairy 
godmothers whose sale of stock to Murdoch was key to 
the New YOlk-Village Voice takeover, is reported to 
have said that Kuhn Loeb's decision to sell the Post to 
Murdoch was taken because "it was felt that New 
York needed something different - something more 
in line with Big MAC, more gruesome." Ross's 
remark betrays the secret of Murdoch's apparently 
unlimited financial resources. Murdoch is not a 
publisher at all. Just as Big MAC and the Emergency 
Financial Control Board were the instruments for the 
financial reorganization of New York on the model of 
British-style austerity economics, Murdoch was the 

blunt instrument for the accompanying social and 
psychological reorganization. 

Murdoch's systematic debasing of the population of 
the city of New York is not particularly a question of 
his own taste. It is a social pact. He was brought into 
New York by Big MAC and the EFCB, and he in turn 
has hired most of his senior staff from those two 
agencies. 

Murdoch's financial agent in New York City is 
EFCB board member Stanley Schumann of Allen and 
Co. investment bankers. He has recently hired EFCB 
Executive Director Donald Kummerfeld as his new 
chief international operating officer and president of 
his American publishing firm, News America 
Publishing, Inc. 

And Murdoch's banking friends are at the center of 
the intl�rnational "Big MAC" operation - the gamut 
of British policy from wrecking the dollar to propping 
up the London-run international illegal· narcotics 
business. The Allen and Co. investment house has 
worked with gangster Meyer Lansky to set up casino 
gambling resorts (Allen and Co. later claimed they did 
not know of Lansky's involvement), has underwritten 
Las Vegas and Hollywood investments with friends 
from the Democratic Party, and has acquired a 
reputation for shady business deals. Allen's recent 
purchase of Columbia Pictures took place amid 
allegations of criminal activity. 

Abroad, Lord Catto of Cairncatto sits on the board of 
Murdoch's international ,holding company News Ltd. 
Lord Catto is also a board member of the Hongkong 
and Shanghai Banking Corp., which has been accused 
of heavy involvementj.n drug dealing. Also on the 
News Ltd. board; is 'P;B. Hamlyn, publisher of 
Mandarin Books, which is backed by Jardine, 
Matheson and Co., the British concern that openly 
held the lion's share of the opium trade in the Far East 

Nov. 28-0ec. 4. 1978 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW U.S. REPORT 37 


