
Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 48, December 12, 1978

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

In Southeast Asia, doubts 
about China's intentions 
The following are excerpts from an article entitled 
"Doubts Over' Peking Trip." which appeared in the 
Indian weekly paper New Wave Nov. 26. 1978. The 
article focuses on relations between India and China. 
but contains insights on the situation in Southeast 
Asia. Particularly appropriate are the comments 
cited in the article that were made by the Indonesian 
Foreign Minister during his recent trip to India. which 
stand in stark contradiction to comments by U.S. 
Assistant Secretary of State for East Asia. Richard 
Holbrooke last week. 

The Indonesian Foreign Minister. Mochtar Kusu­
maatmadja. had come to New Delhi (last week - ed.) 
straight from Hanoi. and had� first hand knowledge of 
what is happening there. It is true that the Indonesians 
still persist in their "once bitten. twice shy" attitude 
towards the Chinese. but they are no lovers of the Viet­
namese and the Soviets either. His view that Chinese 
aggressiveness has left no option for the Vietnamese 
except to seek a treaty of friendship and cooperation 
with the Soviet Union. should therefore carry con­
viction in New Delhi. 

The Indonesian Foreign Minister is fully convinced 
that the Vietnamese would. neither invoke the treaty in 
their dispute with �ampuchea (Cambodia - ed.) nor 
allow their nonlignment to be compromised. There is 
therefore no reason why our foreign policy makers 
should have any doubts about the treaty signed be­
tween the Vietnamese and the Soviet Union. The Indo­
nesian Foreign Minister was not speaking for himself 
alone when he said that before signing the treaty the 
Vietnamese had taken steps to remove whatever 
doubts lingered among their neighbors about their 
intentions . 

Indeed, the treaty which Vietnam has signed with 
the Soviet Union is on the same lines as the Indo-Soviet 
treaty, and the clauses of the two documents which lay 
down that in the event of aggression or threat of 
aggression against either contracting party the two 
sides would hold consultations for effective steps to 
end the threat and eliminate aggression, are identical. 
It seems that the Vietnamese as also the Soviet Union 
deliberately took the Indo-Soviet treaty as the model 
for their draft instead of the treaties which the Soviet 
Union has signed with some other countries like 
Angola and Ethiopia. 

With our own experience of the Indo-Soviet treaty. 
our Foreign Minister does not need any assurance that 
the Vietnamese treaty would not result in Soviet inter­
vention in Southeast Asian affairs, contrary to what 
the Chinese allege. But the Indonesian Foreign Minis­
ter seemed to feel that the Chinese have failed to 
remove the suspicions in these countries about their 
own intentions. These doubts have in fact, been 
strengthened by Chinese involvement in Kampuchea, 
their pressures on Laos, and their aggressive attitude 
against Vietnam. 

Third World battles 
At the UN, heated debate over the role 

Nonaligned nations around the globe have been 
steadily pursuing an effort stemming from before the 
Colombo Non-Aligned Nations' meeting in 1976 to 
rescue news control from the mouths of British­
sponsored propaganda outlets which systematically 
"filter. mutilate, and distort", developments of vital 
interest to these nations. The largest press agencies of 
the West. notably Reuters (British) and Associated 
Press and United Press International (U.S.) are 
among the major targets. 

At the center of this battle is the controversial 
Tunisia-Group of 77 (Third World nations) study en­
titled "The New World Order of Information;" The 
study asserts that "in the absence of adequate regu­
lations. one must expect a veritable invasion of tele­
vision programs and broadcasts constituting a vio­
lation of national territory and individual homes and 

Free expression 000 

Third World diplomats and journalists have 
numerous cases where Western journalists' exer­
cise of "free expression" passed over into disinfor­
mation and outright falsehood. Some examples: 

• At the height of the recent demonstrations against 
the Shah of Iran, UPI reported from Teheran that 
the Shah had been assassinated, causing panic on 
Iranian financial markets. Iran expelled the UPI 
correspondent responsible. 

• The British Broadcasting Corporation (BBC) 
broadcast appeals from exiled Shi'ite leader Aya­
tollah Khomeini to strike, demonstrate and blow up 
the oil fields; the government responded by jam­
ming BBC Persian language broadcasts and expell­
ing BBC correspondents. 

• Maltese Prime Minister Dom Mintoff addressed 
the European Commission last month regarding 
consistent British press falsification of matters 
relating to him personally and to his government's 
policies. Malta over the past two years named the 
BBC, the Daily Telegraph, and the Daily Mail as 
failing to retract stories as they had agreed, and 
was forced to take court action to receive retraction 
and civil penalties. 

34 THIRD WORLD EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW December 12-18,1978 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n48-19781212/index.html


for press responsibility 
of the media 

the rape of men's minds. This threat cannot be too 

strongly denounced." 
And the study calls for the right of any nation to 

receive news that is not "filtered, mutilated, or dis­
torted"; the right to equality in the use of the world's 
airwa ves; the right to a code of ethics for reporters to 
ensure fair and honest reports and the right of 
reporters to be free from reprisals from their em­
ployers; the "right of correction" to distorted, false or 
misleading news stories; and the right to break the 
Western monopoly of news agencies which the 
developing sector views as a colonial holdover. 

The Tunisian study, which was supported by the 
Soviet bloc, further points out that the five largest 
international agencies control 80 percent of news 
circulating in the developing sector and maintain 4,300 

foreign correspondents and over 500 news bureaus, 

or disinformation and lies? 

• The Belga Press Agency (Belgium) released the 
story of the French rescue operation in Shaba 
Province, Zaire, four hours before it took place, 
precipitating the massacre of Western medical and 
mining personnel. 

• On July 3,1977, UPI correspondent Van Benniker 
announced that President Alfonso Lopez Michelsen 
of Colombia had been assassinated by terrorists. 
Van Benniker was expelled from Colombia, as he 
had been expelled previously from Peru for asking 
President Poveda if he ran drugs. Van Benniker is 
still employed by UPI - now in Nicaragua. 

• The Church Committee of the U.S. Senate exposed 
the CIA-fed story carried by UPI just before the 
Chilean coup in 1973, announcing that the coup was 
going to take place. This destabilization from 
without was run by 970 press outlets in the next 
three days. 

• CBS's "60 Minutes" program, Sunday, Feb. 26, 

1978 accused Cuban President Fidel Castro of 
running cocaine into the U.S. and laundering drug 
money. 

with virtually all telecommunications and satellite 
services in Western hands. 

The study has been the target of a bitter and intense 
opposition campaign by Western media led by the 
British press and such U.S.outlets as the New York 
Times and CBS's Walter Cronkite, who charge that the 
study's effort to impose standards of professional 
accountability on newsmen amount to censorship of 
their right to "freedom of expression." 

But the underlying issue is the fact that too many 
Western news gatherers - far more than what was 
suggested in the Church Committee report in 1977 -

have become tools of Western intelligence and eco­
nomic agencies. They regularly, almost instinctively, 
Third World spokesmen charge, slant their coverage 
in favor of their own government's foreign policies (to 
the point of encouraging coups and government 

• The New York Times, on March 19, 1978, during. 
the Colombian presidential campaign, ran a story 
entitled "Drugs, the New Treasure," blaming 
Colombian government officials for drug running. 

• The March 22 New York Post, in a story titled 
"Cocaine still pouring in," claimed that Julio 
Caesar Turbay, then running for President of 
Colombia, was involved in drug trafficking. 

• CBS's "60 Minutes" program claimed that 
Rosalyn Carter had handed Colombian President 
Michelsen a list of names of drug runners whieh in­
cluded Turbay as one high government official who 
"possibly" ran drugs. This was two weeks after 
CBS had agreed to, but had not aired, a retraction 
of earlier slanders. 

• UPl's Juan Tamayo, just hours before the dead­
line for agreement on the tense Beagle Islands dis­
pute between Argentina and Chile, ran a lengthy 
dispatch, "War Noises in the Southern Cone," 
asserting that war between Peru and Equador was 
inevitable because Peru had no oil. This war never 
occurred, and Peru certainly has oil. 

December 12-18. 1978 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW THIRD WORLD 35 



destabilizations, as some Third World spokesmen 
note, angrily pointing to the example of the BBC's 
recent egging on of anti-Shah rioters in Iran) and be­
little developing nations' efforts to industrialize (e.g., 
the low-key coverage of recent Mexican oil dis­
coveries in the New York Times and Washington 

Post). Says one Third World diplomat at the UN: 
"They (the Western news agencies) are used against 
us like a robber uses his knife." 

The battlefield recently shifted from UNESCO to the 
Special Political Committee, preparatory to reaching 
the floor of the General Assembly. Although Britain, it 
is widely conceded, would be most affected by the 
Tunisian-Group of 77 proposal, it is the United States 
which has taken up the cudgels against the Third 
World draft. Applying intense pressure, the United 
States forced UNESCO to replace the Tunisian draft 
with a Mass Media Declaration which completely 

U.S.: Freedom of 
expression vital 

From the Mass Media Declaration, UNESCO, 

Paris, Nov. 29, 1978: 
The exercise of freedom of opinion, expression 
and information, recognized as an integral part 
of human rights and fundamental freedoms, is 
a vital factor in the strengthening of peace and 
international understanding .... It is essential 
that journalists and other agents of the mass 
media, in their own country and abroad, be 
assured of protection guaranteeing them the 
best conditions for the exercise of their 
profession. 

U.S. Delegate George A. Dalley to the Special 
Political Committee, Dec. 4,1978: 

(Dalley) recalls the incipient spirit of 
cooperation which is coming to prevail in the 
world community with respect to information 
and communication. In an atmosphere of 
tolerance, forebearance and mutual respect, 
we overcame some very difficult obstacles to 
cooperation .... 

The Delegate of Ecuador to the Special Political 
Committee, Dec. 5, 1978, in support of the 

Declaration: 
We are totally opposed to any restriction on the 
freedom of the press by any government. In my 
part of the world the government doesn't 
control the press; it is just the other way 
around. The press makes suggestions that 
usually are taken up and made into legislations. 

ignored the issue of the media's responsibility for 
truthful reporting. This declaration was sent to the 
Special Political Committee on Nov. 29 for full UN 
sanction. 

There, just before a Dec. 5 vote, the French dele­
gation, reportedly with support from the Soviets and 
Indians, suddenly asked for consultations with other 
delegations - effectively blocking the vote. 

The U.S. is saying that it will not tolerate any at­
tempt to "curtail the freedom of the press." In a 
declaration to the UNESCO Plenary on Nov. 20, U.S. 
Delegate William G. Harley said that the U.S. "would 
not accept any language" that imposed "any restric­
tion upon journalists seeking in their professional 
duties to gain needed access to sources of information, 
any harassment of professional media personnel, any 
suspension or blocking of the entry or exit of infor­
mation across national borders, and any suppression 

Third World: disinformation 
retards development 

From the Tunisian Group of 77 Study: 

(The Western press agencies present the Third 
World) in the most unfavorable light, em­
phasizing crises, strikes, street demonstrations 
and coups d'etat. 

The protection of journalists is a basic element 
of the world communication and information 
system. Such protection should be extended to 
include the journalists' relations with their 
employers and should enable them to retain 
freedom of thought and analysis .... Journalists 
are disloyal to their profession if they provide 
erroneous, tendentious or truncated in­
formation, or information dictated by their own 
particular concerns, criteria or choices. 

In that case, the state involved has the right 
to issue a correction in which it may add to 
incomplete information which has already been 
disseminated the elements needed to give an 
accurate picture of the facts and restore them 
to their proper context. 

Non-Aligned Nations Declaration, August 16, 1976, 

Colombo, Sri Lanka: 

The Non-Aligned countries noted with concern 
the vast and ever-growing gap between com­
munication capacities in Non-Aligned countries 
and in the advanced countries, which is a 
legacy of their colonial past. This has created a 
situation of dependence and domination in 
which the majority of countries are reduced to 
being passive recipients of biased, inadequate 
and distorted information .... 

36 THIRD WORLD EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW December 12-18, 1978 



of the fundamental human right of individuals to 

express themselves ... . " 

In place of the Tunisian study, Harley has offered a 
plan to assist in training developing nations' journal­

ists and share Intellsat time with other nations. He 

proposed a Consultative Group sponsored jointly by 

UNESCO, the World Bank, and the UN Development 

Program (which funds low capital "appropriate tech­
nologies") to create an Advisory Committee of Ex­

perts to deal with "specific communications 

problems." 

A respected Asian journalist commented, "When 
developing countries use government resources to set 

up press services, the West claims this is not 'free.' Do 
they think we don't know who these correspond�nts 

are - like Jack Anderson for example?" 

Another correspondent said, "What will we do with 

the satellite time? That is really the problem; we must 

develop personnel. It's easier to pay ten rupees for a 

James Reston column than to develop a worldwide 

journalist corps. A press pool was agreed to at the 

Colombo Summit (of Non-Aligned nations -ed.) in 

1976 and is now run by Tanjug (Yugoslav Press 

Agency) but it's just a collection of random articles. 

My paper almost never uses it." 

Background of the controversy 
The controversy goes back to 1974 and 1975 when offi­

cials from India, Guyana, and Cuba, spurred by the 

need for what one high level Non-Aligned nation diplo­

mat described as "development oriented" news and 

not the "garbage about Liz Taylor or riots in Africa," 
attempted to set up a Third World press pool that 

would guarantee the delivery of news and reduce 

dependence on Western media. But there was a split in 

the developing countries themselves, and Tunisia 
went ahead with a January 1975 Information Con­

ference before the Non-Aligned foreign ministers met 

in New Delhi in July 1976 in preparation for that year's 

Non-Aligned Summit in Colombo, Sri Lanka. 

Two programs were presented, with the central 

controversy being whether UNESCO (as in Tunisia's 

proposal) or the Third World should fund and control 

the press pool. The significance of this issue can now 

be clearly understood: even if the UN General 

Assembly defeats the Mass Media Declaration, 

UNESCO will continue to implement it in its Inter­

national Commission for the Study of Communication 

Problems. The Commission is headed by Sean Mac­

Bride, a founder of Amnesty International, a world­
wide British spy network specializing in "human 

rights" destabilizations of governments. 
The difficulty of developing Third World journalists 

to break the Reuters-British Intelligence control of 

world news is glaringly shown at the UN. In a press 

corps numbering 200, there are no more than a dozen 
genuine "prodevelopment" working journalists. Of 

the remainder the majority pump out tunnel-vision 
copy about "their" country or bloc, and devote con-

siderable attention to the UN social whirl. 
A substantial minority, however, are known to be 

stringers for intelligence networks interfaced with 
Reuters/BBC/MI-6 and related Canadian and U.S. 

intelligence/press networks. 

Despite the massive in-place capabilities of the 

British Intelligence-run press networks, and the politi­
cal support that the U.S. continues to lend to them, the 

issue of providing honest news is coming to a head. 

The Shah of Iran responded to the BBC's month-long 
saturation of that country's airwaves with calls to 

revolt by Mossad agent Ayatollah Khomeini by 

jamming BBC broadcasts and kicking the BBC 

"reporters" out of the country. 
-Leif Johnson 

United Nations, New York 

Advertisement 

99.9% of the universe is 

rind out about 

The ABC's of Plasma Physics 
in the November i;,ue of 

FUSION 
\\:\(,1\/1'\,1 (H IIlI 1\ "'I()'\, 1'\.11\(,) Hll 'llAlll)'\, 

featuring 

"Elementary Plasma Physics from 
an Advanced Standpoint" 

by Dr. Steven Bardwell 

10-issue subscription, $18 
Single copy, $2.50 postpaid 
Send check or money order to: 
Fusion Energy Foundation 
Box 1943. GPO. New York, N.Y. 10001 

December 12-18, 1978 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW THIRD WORLD 37 


