Click here for Full Issue of EIR Volume 8, Number 30, August 4, 1981

Two case studies in press ‘terrorism’

More than one U.S. businessman may have had the
feeling in recent months that information he is sup-
plied by the Wall Street Journal and the Journal of
Commerce is more designed to sever U.S. business
opportunities with Mexico than foster such opportun-
ities. His presentiment is absolutely correct and con-
stitutes one of the great scandals of the financial press.

The sabotage efforts of the two papers, responding
to leading factions of Anglo-American finance based
in lower Manhattan, could not have been more ob-
vious over the past two weeks. While the Wall Streer
Journal ran front-page articles designed to sink the
Mexican peso and boost Church-state strife, the Jour-
nal of Commerce ridiculed Lopez Portillo’s efforts to
protect America’s fastest growing export market—the
Mexican economy—from being ravaged by economic
warfare. It is such attitudes that Lépez Portillo recent-
ly characterized as “‘informational terrorism.”

The Journal of Commerce has played a particularly
marked role for the past six months. Among the
daily’s key behind-the-scenes string-pullers, our
sources report, are Vrimmer de Vries of Morgan
Guaranty, Robert Roosa, and the “Group of 30.” The
Group of 30 is an IMF think tank founded by former
IMF Director Johannes Witteveen. Its current chair-
man is Geoffrey Bell of Schroeders Bank and its
executive director is Robert Pringle, the former editor
of The London Banker.

Highlights of the Journal of Commerce’s Mexico
coverage: '

Jan. 7, 1981: In extended editorial commentary on
the Jan. 5 Lopez Portillo-Reagan summit, the Journal
bitterly attacks Mexico’s leading political institution,
the PRI party, as a “cozy arrangement between the
government and the privileged.” The paper gives its
full support to a Foreign Policy magazine article by a
London-based couple, Michael and Nanneke Red-
clift. The Redclift article appeals for a reduction in
Mexico-U.S. economic cooperation and the devolu-
tion of the Mexican economy back to labor-intensive
forms of production. *“Mexico should increase con-
trols on foreign investment, limit oil sales further, and
make a serious effort to diversify manufactured ex-
ports,” quotes the Journal approvingly from the Red-
clift study.

April 24, 1981: Journal of Commerce Mexico cor-

respondent Alan Robinson, formerly of the London
Times, promotes Wharton School propaganda that
“growth must be slowed and the overheated engine
cooled down.” Robinson’s forte is not subtlety: “The
Wharton Econometric Forecasting Associates, whose
warnings that the Mexican economy was overheating
have been largely borne out by events, now says that if
something is not done soon to correct the nation’s
economic course, the 1976 recession and monetary
crisis could be repeated.”

July 7, 1981: “Is Mexico’s Qil-Fueled Boom
Over?” heralds a Robinson special. ““A spiraling infla-
tion that may exceed 30 percent this year, lost revenues
from canceled or suspended contracts . . . and asharp-
ly overvalued peso are sending shock waves through
the foreign financial community.”

July 8, 1981: Robinson devotes a major column to
charges that Mexico’s oil company had broken gov-
ernment policy by putting up Mexican oil for sale on
the Rotterdam spot market. Robinson does not in-
form his readers that the information comes verbatim
from a column by Mexico’s noisiest and most discred-

_ ited critic of oil development, Heberto Castillo, in the

pages of the left-Jesuit scandal magazine Proceso—
and were entirely baseless. Robinson gives the game
away with his own editorial interpolation: *‘It remains

a mystery how anyone could take the oil agency .

[Pemex] as the means to bring the nation out of
economic crisis.”

There are indications that there is more to this
media story than meets the eye.

On June 16, Mexican journalist José Carreiio Car-
16n wrote an article charging that in early 1973, the
Rand Corporation asked a group of experts from

MIT to develop a program for using the media to

destabilize governments that are “potentially hostile”
to the U.S. In February of that year, the MIT experts
reportedly charged the well-known advertising agen-
cy, J. Walter Thompson, with implementing its set of
recommendations and, according to Carrefio, this was
done in Allende’s Chile through the newspaper E/
Mercurio.

The “success” of the psychological warfare cam-
paign in that country was subsequently transplanted
to Jamaica and its Daily Gleaner in the late 1970s. It is
now reportedly slated for application against Mexico.

EIR August 4, 1981

International

© 1981 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

39


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1981/eirv08n30-19810804/index.html

