
Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 16, April 18, 1986

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

The media 

Once again, NBC gets! 
its line from Moscow 

by Konstantin George 

It's not for nothing that NBC has been nicknamed the "Na­
tional Bolshevik Corporation." Two weeks before NBC 
broadcast its April 8 defamation branding Lyndon La­
Rouche's associates "killers," the "trained killers" lie was 
broadcast on Match 21-on the Moscow TV "news" pr9-
gram, Vremya. 

The Moscow TV broadcast was meant not only as a 
"green light" for Soviet-allied and corrupted media in the 
West to pick up the new slander line against LaRouche, but 
also, as a naked signal to Soviet terrorist assets and networks 
to launch bombings, assassinations, kidnapings, and other 
fonns of criminal violence against offices and members of 

LaRouche-affiliated organizations in Western Europe and the 
United States. Two days before NBC picked up and aired the 
slanders of the Soviet broadcast, the Paris office of EIR was 
bombed by an ann of the French ultra-left, Soviet-connected 
terrorist group, Direct Action. 

Big lie campaign 
The March 21 Moscow TV broadcast is very striking, in 

that its ostensible subject matter is the assassination of Swed­
ish Prime Minister Olof Palme, and the alleged role of the 
European Labor Party (EAP)-the political ann for La­
Rouche's economic and defense policies in Western Europe. 
The Big Lie campaign to "implicate" the EAP in the Palme 
assassination was launched and mastenninded-as we thor­
oughly dOCumented in the April 4 EIR issue-by Moscow's 
KGB and KGB disinfonnation outlets in the Western Euro­
pean media. 

As we also documented, these media slanders in Western 
Europe reached a crescendo during March 18 and March 
19-including slanders on Soviet radio. The whole case rest­
ed on Viktor Gunnarsson, who was temporarily detained by 
Swedish police, which had employed him as an infonnant in 
the past, and who happened to have once signed an EAP 
petition. The whole "soap bubble" of media hype against 

LaRouche on the Palme murder soon collapsed in the West, 
although it revealed a great deal of and about Soviet disinfor­
mation capabilities in the West. 

The Moscow TV broadcast of March 2 I-broadcast twice 

66 National 

in fact-thus stuck out like � sore thumb. It occurred after 

the soap-bubble burst, and c.nQt be read as Russia simply 
"riding the wave" OfWester$ European media attacks and 
slanders against LaRouche. As will be clear from the text 
which we reproduce here in' full, the broadcasts were an 
announcement by Moscow t!'jat the next wave of media at� 
tacks against LaRouche and his organizations will be�as 
the Paris bombing has already proven-accompanied by vi­
olence. The Vremya text is· translated from the original as 
monitored and taped by Radio Liberty-Munich. 

"The EAP has been active in Sweden for more than 10 
years. It is a terrorist, pro-fascist oriented organization, whose 
aim is to make Sweden enteriNATO, and give the Swedish 
Anny neutron weapons, and which is persecuting all those 
who fight for peace and the security of the people. The mem­
bers of this Party have, for years, pursued a methodical cam­
paign of deceit and slander Mainst Olof Palme, using all 
means, including distortion ,f facts about his private life, 
and ridiculous assertions that1the prime minister of Sweden 
was a KGB agent, and was selling out Sweden to the Soviets. 

"Some members of this organization have received spe­
cial military training in Wiesbaden, under the supervision of 
killers (or cutthroats, the Russian word is molodchiki). from 
the.neo-Nazi private army of Hoffmann (the neo-Nazi terror�· 
ists of the "Wehrsportgruppe Hoffmann" J . 

. 

"The Swedish newspaper aJtonbladet has quoted a mem­
ber of the Swedish chapter of the EAP. who said toa jour­
nalist in 1984: 'Possibly, the! time will come to gun down· 
Olof Palme.' 

"According to the Swedi�h media, the headquarters of 
the Party is in the United Statts. It's headed by an American 
millionaire, Lyndon LaRoch� [sic). According to Svt.'nska 

Dagbladet, LaRoche had con .acts with the American admin­
istration. The sources of thd Party's funding are' unclear. 
Officially. it exists through tht sales of propaganda literature. 
but, observers think there is a�other source of money, which 
is kept secret by the Party." J 

Izvestia 
Our documentation of Moscow's decision to launch vio­

lent attacks on LaRouche an" his associates internationally, 
would not be complete without citing the Soviet government 
newspaper Izvestia of April 41 On that date. through London 
correspondent A. Kripovalo.J, appears a sinister "message" 
article on the subject of LaRoj.Jche. The "message" occurs in 
the fonn of effusive praise for a British publication called 
Searchlight, which ostensibly tracks "neo-Nazis" and "right 
extremists" and which functions as an unofficial KGB and 

. East Gennan intelligence mbuthpiece. Searchlight's chief 
editor, Gerry Gable, a self-prcix:laimed "LaRouche watcher," 
collaborates with the ADL and with pro-Soviet "LaRouche 
watchers" in West Gennany.It was the KGB outlet Search­

light that in January 1986, in a slander against LaRouche 
entitled, "Far Right SpOoks Move In," first floated the line 
that LaRouche's associates are "killers." 

EIR April 18, 1986 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n16-19860418/index.html

