1T 0 International

Click here for Full Issue of EIR Volume 16, Number 36, September 8, 1989

Moscow role in Palme hit
may rock New Yalta deal

by Géeran Haglund

The Soviet Union under glasnost champion Mikhail Gorba-
chov had foreknowledge of, and probably itself instigated,
the 1986 assassination of Sweden’s Premier OlofPalme. This
is the conclusion drawn by officers of the Swedish Security
Police (SAPO), on the basis of taped transcripts resulting
from night-and-day bugging of the private apartment of a
Soviet “diplomat” and intelligence officer stationed in Stock-
holm.

In a four-page exposé published Aug. 24, Sweden’s larg-
est-circulation daily, the liberal tabloid Expressen, under the
front-page headline, “The Soviets Knew That Palme Would
Be Murdered,” blew crucial elements of the plot. Although
the Swedish cabinet is doing its best to cover up the truth, the
political implications of any Soviet authorship of the murder
of a Western head of government can hardly be exaggerated.

Particularly at a moment when the first cracks are already
visible in the carefully cultivated facade of a more “civilized”
Russia under Gorbachov, mere complicity in a political mur-
der of a Western statesman portends an early end to Gorba-
chov’s credibility—and to that of Gorbachov’s condomini-
um partners in the West.

The revelation of Soviet involvement in the murder of
Palme is the culmination of years of intelligence warfare,
submarine incursions, and related incidents which have
strained relations between Sweden and the Soviet Union. In
Sweden, a dividing line has been drawn between those who
are willing to appease Moscow at all cost, and those who
maintain a sense of national integrity.

But the significance of this extraordinary story goes fur-
ther: The Soviet-instigated assassination of Palme was itself
transformed, through one of the most astonishing interna-
tional disinformation campaigns ever launched, into a char-
acter assassination of Lyndon H. LaRouche, Jr. Within hours
after Palme was shot, Soviet officials, Irwin Suall of the Anti-

34 International

Defamation League of B’nai B’rith, and a host of media
scribblers around the world rushed to pin blame for the as-
sassination on Swedish associates of LaRouche—despite the
lack of any evidence whatsoever. The charge was used to
manufacture the sobriquet that has since become almost uni-
versal in media coverage: “political extremist Lyndon La-
Rouche.” It also provided the phony “national security” un-
derpinning for the U.S. Justice Department to accelerate its
political prosecution of LaRouche, which was getting seri-
ously under way during the same month that Palme was
killed. When two associates of LaRouche won the Illinois
Democratic Party primary just weeks after Palme’s death,
the disinformation campaign escalated with renewed fury.

SAPO’s evidence

In its efforts to pin down Soviet spying on Swedish mili-
tary secrets, SAPO has been carefully monitoring the activity
of Soviet embassy officials. In particular, the private apart-
ment of one Soviet diplomat, some say the first secretary of
the embassy, others say a third secretary and vice consul,
was electronically surveilled by SAPO between 1985 and
1987, with technical assistance from the CIA. The diplomat
proved to be a very security conscious agent, who used to
turn up the volume of his radio or TV set to obstruct any
eavesdropping. It was only sometimes when talking to his
wife in the bedroom, that the diplomat’s caution was dropped.

According to the SAPO interpreter who translated the
tapes from the bugging, the circumstances and the intonation
of some of the diplomat’s words to his wife, proved that the
Soviets not only had foreknowledge of Palme’s murder, but
that they were also the authors of the murder. According to
some of the interpreter’s superiors, lacking knowledge of
Russian, the translator was reading too much meaning into
the transcript, which did prove, they argued, Soviet fore-

EIR September 8, 1989

© 1989 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1989/eirv16n36-19890908/index.html

knowledge, but not necessarily authorship of the murder.
The evidence from the tape recordings, in the evaluation
of SAPO, was combined with corraborating evidence, such
as the strong increase in radio communications of the Soviet
embassy in Stockholm, both immediately before and after
the murder, as monitored and reported by the Radio Institute
of the Armed Forces (FRA).
' It is not known precisely when the transcript was made
available to exactly whom in the hierarchy of SAPO, other
police, and government officials. What is known is that the
hunt for Palme’s murderer, from the first hour on, under the
overall direction of then Stockholm Chief of Police Hans
Holmér, was so flawed by bungling, mishaps, and sheer
incompetence so as to seriously cast in doubt whether the
actual killer was ever wanted at all.

A three-year coverup

Conventional wisdom dictates that whoever seeks to wipe
out the tracks of a criminal, or is caught knowingly planting
false tracks, is also complicit in the crime. Thus, any serious
investigation would have had to look into the Soviet role.
This was also the vantage point of a meticulously documented
special report issued in October 1986 by Executive Intelli-
gence Review, under the title, “A classical KGB disinfor-
mation campaign: Who killed Olof Palme?”

According to media accounts, the transcript from the
bugging of the Soviet diplomat was not made available to the
group allegedly looking for Palme’s murderer until early
1988, after which then-Justice Minister Anna-Greta Leijon
was briefed. A “scared” Leijon forwarded the information to
the foreign minister and the defense minister, “as it involved
Sweden’s relations to a foreign power,” but the cabinet de-
cided to do everything to prevent the story from ever reaching
the public. Leijon was briefed, not through normal channels
available to a justice minister, but by the bizarre figure of
Ebbe Carlsson, a Social Democratic intelligence insider and
intimate of Holmér, who in effect, on a private basis, had
continued the work of Holmér after Holmér was dismissed in
the spring of 1987.

The Ebbe Carlsson affair

Although without any official capacity or assignment,
Ebbe Carlsson, a former press secretary of the Justice Min-
istry, had the full backing of the Social Democratic regime
in working informally with some SAPO officials, accessing
classified information, in alleged pursuit of the so-called
PKK track: the possible involvement of the terrorist Kurdish
Workers Party in killing Palme. Ebbe Carlsson is an execu-
tive of the large publishing house of the Bonniers, the most
prominent Jewish family in Sweden—and, incidentally, the
owners of Expressen.

Ebbe Carlsson’s private intelligence operation blew up in
a scandal on June 1, 1988, in which connection one of Hol-
mér’s former bodyguards, now a bodyguard for Ebbe Carls-
son, was caught in a customs check attempting to smuggle

EIR September 8, 1989

very sophisticated illegal bugging technology into Sweden
on Carlsson’s behalf. Both Carlsson and several of his col-
laborators within SAPO face trials for illegal bugging in the
context of the Palme investigation, trials which are scheduled
to begin within weeks.

On April 10, 1989, the government called the chairmen
of the three non-socialist opposition parties to a meeting with
the prosecutor in charge of investigating the illegal bugging.
The prosecutor outlined how one part of the illegal bugging
he was investigating had been conducted by the Russian
Bureau within SAPO’s counterespionage division, targeting
in particular the Soviet diplomat whose statements were of
significance to the Palme murder. The line imposed by the
government, and all too willingly accepted by its so-called
political opposition, was that the SAPO bugging of the Soviet
diplomat, if ever made known, represented an acute threat to
Sweden’s relations to Moscow, and that therefore a conspir-
acy of silence had to be agreed upon.

In effect, the government and the opposition agreed that
SAPO’s bugging of a Soviet diplomat, in violation of the
Vienna Convention protecting the integrity of diplomats, was
a greater embarrassment than the fact that the diplomat said
things which revealed Soviet foreknowledge of the murder
of Palme! So much for the concernto find Palme’s killer.

Indeed, as the story was blown Aug. 24, the real scandal,
if you believe the Swedish press, was not that the Soviets had
arole in killing Palme, nor that the Swedish government has
known this since at least March of 1988 without moving a
finger, but—you guessed it—that SAPO found out about it
by “illegally” bugging a Soviet spy masquerading as a dip-
lomat!

Of course, it is rather unfair to charge the Swedish gov-
ernment with “not moving a finger” regarding the murder of
Palme; on the contrary, the determination with which a po-
litical conviction was pushed through during this summer
against notorious criminal, alcoholic, and drug addict Chris-
ter Pettersson, bears testimony to the commitment of the
government to try to close the Palme case once and for all
with the proverbial hanging of a “lone assassin.”

Documentation

KGB disinformation about
the murder of Palme

The following are samples of the mass of evidence of KGB
disinformation, with Western complicity, after Palme’s mur-
der:
Feb. 28, 1986: Palme gunned down in a street in Stock-
holm after leaving a cinema with his wife Lisbet.
March 1, 1986: Soviet Central Committee member
Continued on page 38.

International 35



Continued from page 35.

Georgii Arbatov, chief of Moscow’s U.S.A.-Canada Insti-
tute and co-founder of the Palme Commission on Disarma-
ment, tells the press: “I do not know who killed Palme, but I
know all too well who hated him. . . . I saw demonstrations
against him by fascist hooligans.”

March 2, 1986: Pravda and Izvestia claim that “right-
wing circles” and “Western circles,” respectively, are behind
the Palme murder.

March 3, 1986: Danish Ekstra Bladet journalist Paul
Gazan, writing from Stockholm’s Expressen offices, is the
first Western journalist to quote Swedish “police sources”
that they are “looking intensely at right-wing extremist groups
such as the Swedish neo-Nazis and the so-called European
Labor Party (ELP).”

March 12, 1986: A 32-year-old man, Viktor Gunnars-
son, is arrested as a murder suspect.

March 14, 1986: Danish tabloid BT writes that Gunnars-
son, according to sources in the Swedish Security Police
(SAPO), has been working for the ELP.

March 16, 1986: London Observer writes, ““Police hunt-
ing Palme’s assassin are investigating a possible link between
the killing and an extreme right-wing political group known
as the European Workers Party” (sic). World media picks
story up on alleged ELP-LaRouche links to the suspect.

March 18, 1986: LaRouche associates Mark Fairchild
and Janice Hart win Illinois primary. Reuters runs statement
by ELP chairman Michael Ericson, “There have been clear
attempts by Moscow to lay the murder at our door.”

March 18, 1986: Irwin Suall, head of the Fact-Finding
Division of the Anti-Defamation League, appears on NBC-
TV, saying it is conceivable that a person associated with
LaRouche might have killed Palme.

March 19, 1986: Stockholm Chief of Police Hans Hol-
mér announces he has been forced to release Gunnarsson for
lack of evidence.

March 19, 1986: French senior journalist Jean Grand-
mougin writes syndicated column, picked up by regional
L’Est Eclair, “But Who Killed Olof Palme?”” Grandmougin
writes of a 1985 incident where Swedish security police picked
up Polish “art students” in Sweden mapping military targets.
“The hypothesis has been raised that they were special com-
mandos of the Soviet spetsnaz type. It is no longer a secret
that submarines have regularly violated Swedish territorial
waters. . . . Perhaps these are indications of the frame of the
investigation into the murder of Olof Palme.”

March 21, 1986: Soviet TV news Vremya airs attack on
the ELP, deploring that the suspect was released only because
“police and judicial organs operate within the framework of
Swedish laws.”

March 23, 1986: Izvestia laments release of Gunnarsson
because of a “police blunder.”

April 11, 1986: Arbatov told the American Society of
Newspaper Editors in Washington, D.C.: “LaRouche is a

38 International

fascist.” He refers to the Illinois primary victory of Fairchild
and Hart as “reflecting a certain trend,” adding, “It is very
disturbing. . . . This is an event which should not be over-
looked, it could be very serious.”

May 16, 1986: Swedish Foreign Ministry Undersecre-
tary Pierre Schori tells an American journalist that he is in
favor of the press attacks on the ELP for links with murder
suspect Gunnarsson. Schori admitted raising the issue of
LaRouche’s role in the Palme murder in his talks directly
with Soviet officials, as well as in discussions with Henry
Kissinger.

Sept. 15, 1986: Soviet weekly New Times runs five-page
attack on LaRouche entitled, “Nazis without Swastikas,” a
title taken from ADL stringer Dennis King’s pamphlet.

Oct. 6, 1986: FBI sends 400 armed men to the Leesburg
headquarters of LaRouche-affiliated publications.

Dec. 12, 1986: Soviet Red Army paper Krasnaya Zvezda
reports that “documents in which all details are reported about
the circumstances of Palme’s murder,” were found by FBI in
the Leesburg raid.

Dec. 16, 1986: U.S. Attorney in Boston John Markham
in Boston is reportedly behind the NBC-TV story on the
“LaRouche connection” to the Palme murder, cited by Soviet
press.

Jan. 4, 1987: A British journalist in Sweden, Roy S.
Carson, writes an article implicating Anders Hjelm, Bulgar-
ian organized crime figure Roman Goutev, and one Alex
Balmages, reportedly head of a KGB-controlled emigré or-
ganized crime network in Sweden. Carson reported that “Bal-
mages and Goutev were the ‘executives’ who ordered the
execution of Prime Minister Palme, using Trotsky dissident
Anders Hjelm for the kill.” Carson soon after is forced to
leave Sweden, reportedly under direct pressure from the
Swedish Foreign Ministry’s Pierre Schori.

Jan. 27-28, 1987: Soviet TV airs 55-minute film, “Why
Did They Kill Olof Palme?” accusing LaRouche and the ELP
of involvement in the murder.

March 1, 1987: Richard Reeves in the New York Times
Magatzine writes that Palme’s murder is related to his role in
the Iran-Iraq war negotiations and illegal arms shipments to
Iran. “The truth about the murder?” writes Reeves: “ ‘Most
of the people in the government don’t want it,” said a Swedish
official familiar with cabinet discussions.” Reeves mentions
Palme’s extramarital affair with SIPRI member and daughter
of Lord Victor Rothschild Emma Rothschild.

March 6, 1987: Swedish TV airs Soviet film, “Why Did
They Kill Olof Palme?”

April 13, 1987: Three Swedish police investigators go to
the U.S. to “investigate ELP connections” to the Palme mur-
der. They meet with U.S. Attorneys involved in the “Get
LaRouche” task force in Washington, D.C. and Boston.

April 23, 1987: NBC-TV reports that of all documents
seized in the Leesburg raid, 45 documents deal with the
Palme murder, and had been turned over to Swedish police.

EIR September 8, 1989



