
Click here for Full Issue of EIR Volume 18, Number 3, January 18, 1991

© 1991 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Who came down on the 
'Catholic Register'? 
by Robert L. Gallagher 

The National Catholic Register, a private U.S. weekly news­
paper known for its "conservatism," has declared war on 30 
Giorni, a rival, orthodox Catholic monthly edited in Rome 
and known to be close to Cardinal Joseph Ratzinger, prefect 
of the Vatican Congregation for the Doctrine of the Faith. 
The Register'S Dec. 30 issue includes two front-page articles 
which denounce the monthly-whose U. S. edition is named 
30 Days-for being too "European," having "a fixation" 
with Masonry, and even being "anti-Semitic." 30 Giorni is 
"shocking, at least to the Anglo-Saxon reader," explains the 
Register. 

You're right, if you think this tempest must have some­
thing to do with the Middle East crisis, and the strong Vatican 
criticisms of Bush. But the pretext is even more interesting. 

A lead article in 30 Giorni on the Polish presidential 
elections endorsed Solidarity leader Lech Walesa over outgo­
ing Polish Prime Minister Tadeusz Mazowiecki. "The story 
painted a bleak picture of Mazowiecki and other Polish intel­
lectuals opposed to Walesa," writes the Register, "in particu­
lar the circle associated with the Krakow publications Tygod­

nikPowszechny, andZnak." 

30 Giorni wrote: "On the Polish question, this magazine 
openly declared its support for Walesa because it seemed 
to us that he could have guaranteed a ray of freedom. We 
particularly agree with him on two points: 1) freedom for 
Catholics from the factiousness of Catholic intellectuals 
. . . ; 2) his desire to deal directly with the real power without 
using 'experts' as filters or mediators." 

In other words, 30 Giorni denounces Mazowiecki' s prac­
tice of hiring Harvard economists like Jeffrey Sachs to deal 
with the International Monetary Fund and the Great Powers 
of North America and Europe. 

In addition, 30 Giorni's November issue reported that 
the diaries of CanJinal Stefan Wyszynski show that the liberal 
Catholic circles around Tygodnik Powszechny, and Znak, 

which the Register describes as "Mazowiecki' s Krakow 
friends," had at the time of the Second Vatican Council 
launched a vicious attack on Cardinal Wyszynski for "exag­
gerating" the importance of Catholic devotion to the mother 
of Christ. The article also indicated that "the Catholic circles 
that govern the new post-Communist Poland of today" were 

EIR January 18, 1991 

"understudies" of the secular left. 
In Poland, and among the Polish, these are all big issues. 

When the publisher of the French edition of 30 Giorni saw 
the November issue, he notified the Rome editorial offices 
that he would not distribute it. The explanation from the 
editor of the French edition Robert Masson: 30 Giorni was 
violating Mazowiecki's "honor." 30 Giorni responded by 
producing and distributing a French edition from Rome. 

Now in the wake of W alesa' s victpry, the largest -circula­
tion national Catholic newspaper in the United States is trying 
to punish 30 Giorni, by trying to organize a readership boy­
cott of its large U.S. edition edited by Rev. Joseph Fessio, 
S.J., a former student and personal ftieQd of Ratzinger. 

Explains Masson: 30 Giorni "sees Masons and Jews ev­
erywhere. Its coverage of Israel is comsistently very harsh on 
the Jews." 

Through a glass darkly, this refers to exposes that have 
appeared in 30 Giorni on two subjects: 1) the return to power 
of the Masons in eastern Europe; and 2) the policy of Israel 
to drive all non-Jews out of Jerusalem. 

The Jerusalem issue 
30 Giorni's July 1990 issue reported: "There is a system­

atic plan to tum Jerusalem into an entirely Jewish city by 
buying out Christian and Muslim prowrties. Behind the plan: 
ultra-Orthodox Zionists-supported by parts of the gover­
ment . . . influential sectors of the government bureaucracy 
are supporting the hegemonic designs of more fanatical ele­
ments of religious and Zionist extremists in the Holy City 
. . . young zealots are systematically installing radical Zion­
ist cells in the Muslim zone, bearing the Torah in one hand 
and a gun in the other, supported by the financial lobbies of 
American Jewry and government funds." Stories of Israel 
government harassment of poor Christians and Muslims who 
refused to move filled an entire article. 

What objection could the Register possibly have to such 
coverage? The violent Israeli attack on the former Greek 
Orthodox Hospice of St. John of Jerusalem, during the week 
before Easter no less, is well known. Answer: The truth of 
what's going on in Israel makes Saddam Hussein look like a 
hero, to both Christians and Muslims. 

And up until early December, the Register itself provided 
more or less objective coverage of the present Middle East 
conflict. It documented how Hussein Was on excellent terms 
with the Vatican, how he has helped,the Church more than 
any other Arab leader, and how Iraqi-American Catholics 
were criticizing Bush. Then the U.S. Bishops Conference 
issued its statement questioning whether Bush's Middle East 
adventure could be justified by St. Augustine's "just war" 
doctrine. Then somebody, or something, cracked down on 
the Register, and the newspaper came out for Bush-at­
tacking the Bishops in its Dec. 9 issue. It's not clear where 
the pressure on the Register is coming from, but it's clearly 
not coming from Rome. 

National 59 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1991/eirv18n03-19910118/index.html

