1T ikInternational

Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 36, September 11, 1992

Stasi agents: "We spread lie
that LaRouche Killed Palme’

by Géran Haglund

In several media appearances in Sweden, an ex-officer of the
State Security Service (Stasi) of the former East German
communist state, Herbert Brehmer, has admitted that the
Stasi launched a major disinformation effort to blame the
European Labor Party (ELP) and Lyndon LaRouche for the
Feb. 28, 1986 murder of Swedish Prime Minister Olof Pal-
me. The detailed confessions were made in a front-page arti-
cle published in the weekly magazine of the Swedish Journal-
ists’ Association, Journalisten, dated Aug. 20-26, 1992, and
in two subsequent half-hour national radio broadcasts on
Aug. 29 and Sept. 1.

Brehmer’s confessions provide detailed confirmation of
repeated assertions by LaRouche and the ELP that the Palme
murder was used to launch a massive black propaganda oper-
ation against LaRouche and his associates. In the weeks after
the murder, the major news outlets in western Europe and
the Americas, as well as many in the Soviet bloc, indulged
in an outburst of lies targeting LaRouche.

In the United States, this defamation played an integral
part in the secret intelligence warfare leading to several politi-
cal frameup trials, as well as in LaRouche’s imprisonment
by the Bush administration on Jan. 27, 1989. A key role in
this was played by the Anti-Defamation League of B’nai
B’rith (ADL), as we shall show.

The slander campaign came fast on the heels of the March
18, 1986 election victory of two associates of LaRouche in
the Democratic Party primary in the state of Illinois. Mark
Fairchild, one of the two, commented on Sept. 1, 1992, upon
hearing of the Stasi revelations: “When I woke up on the
morning of March 19, 1986, I heard two very surprising
things on the radio. One was the charge that LaRouche had

26 International

killed Palme; the second was that I had won the nomination
for the post of lieutenant governor.” The ADL and company
launched their propaganda barrage to ensure that the
LaRouche candidates’ movement would not succeed at the
ballot box again.

How the disinformation was launched

In Sweden itself, all media; whether printed or broadcast,
went full blast along the lines initiated by the Stasi, in a wave
of disinformation that peaked by mid-March 1986. On March
18 alone, Aftonbladet, the chief outlet of the Social Demo-
cratic Party, ran 16 pages on the Palme murder, 10 of which
were devoted to defamation of the ELP; the day after, another
8 pages on the murder, 4 of which devoted to bald lies about
the ELP. Other media followed, one day after another, in the
psychological-warfare equivalent of a saturation bombard-
ment, designed to once and for all extinguish LaRouche’s
influence and ideas from the country.

The slanders were then picked up by NBC-TV and other
outlets in the United States, and were broadcast worldwide.
Soviet television ran a “documentary” on the Palme murder,
accusing LaRouche of masterminding the crime.

The revelations now published in Sweden fully corrobo-
rate the 102-page Special Report published by EIR in October
1986, entitled “A Classical KGB Disinformation Cam-
paign—Who Killed Olof Palme?”

In his confessions published in Journalisten, ex-Stasi
officer Brehmer details how “Department X was assigned the
task of getting involved in the Swedish police investigation”
after the Palme murder. Department X was the Stasi unit in
charge of disinformation, or “Active Measures,” as it was

EIR September 11, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n36-19920911/index.html

called by East German spy chief Markus Wolf, who modeled
Department X on the Soviet KGB’s “Desinformatsia” depart-
ment. Brehmer says:

“At my desk, I drew up the outlines of how the ELP
theory would be conduited into the Swedish police investiga-
tion. The plan was to have a national Swedish newspaper
receive an anonymous telephone tip-off. It was to happen
already during the week after the murder.” The article adds:
“As an alternative, the information would go directly to one
of the special tip-off phones made available by the police.
The content would be along the lines that the caller ‘knew
that the ELP had committed the crime.’ In addition, he or
she had ‘witnessed hectic activity in the ELP headquarters in
the night.’

“ ‘Nothing was really true, but it sounded well-informed
and credible,’ Brehmer recalls.

“There were several advantages to specifically targeting
the ELP. On the one hand, the lack of evidence could be
compensated for if the newspaper reporters found something
that really tied the ELP to the murder itself. On the other
hand, the planted information would contribute to diverting
attention from ‘surely innocent’ groups of the left-wing.”

Brehmer explains: “The crime could only have been per-
petrated by right-wing extremists. And that we wanted the
police leadership in Stockholm to quickly understand.”

Indeed, on March 3, Ekstra Bladet, Denmark’s largest-
circulation tabloid, ran an article claiming, “Sources in the
police leadership reveal they are looking intensely at right-wing
extremist groups, such as the Swedish neo-Nazis and the so-
called ‘European Labor Party,” which also has a branch in
Denmark.” Datelined Stockholm, this first article connecting
the ELP to the Palme murder was based upon a manuscript
shown by a reporter of Expressen, Sweden’s largest-circulation
tabloid, according to the Ekstra Bladet reporter.

Also on March 3, Tageszeitung, a Berlin-based leftist
paper, ran an article from Stockholm, with formulations
identical to those of Ekstra Bladet, directly citing Expressen
as its source. One day later, on March 4, Expressen ran its
own version of the Stasi disinformation about the ELP and
the murder. From then on, egged on by such Soviet media as
Radio Moscow, TASS, and Literaturnaya Gazeta, western
media increasingly picked up the cue, until the mid-March
crescendo of lies and slanders against the ELP and
LaRouche.

Stasi penetration of Sweden

But the Stasi did not merely have a couple of phone
calls placed to some newspapers and police headquarters in
Stockholm. The Journalisten article details: “For the Palme
case alone, Registry Department XII had selected 89 possible
IMs, secret informal collaborators. All of them were consid-
ered suitable for operations in Sweden. . . . Four persons
were considered especially well-suited. Two of them were
IMs residing permanently in Sweden, probably a married

EIR September 11, 1992

couple. Another was IM 1/2191/78 with ‘very good connec-
tions to state and political circles in Sweden and to leading
officials of the Social Democratic Party (SAP).” And IM
1/1326/79 who had ‘close relations to the Swedish embassy
in the G.D.R. [German Democratic Republic—East
Germany].’ ”

Included in the radio broadcasts, but not in the published
Journalisten article, were several ‘“conspiratorial goals”
which had to be achieved by the Stasi:

“1) Establishing relations to Swedish police and security
forces; 2) Getting access to information about the measures
taken by Swedish police and security forces; 3) Exploiting
connections to left- or right-wing extremist groups in Swe-
den; 4) Exploiting connections to criminals in Sweden, espe-
cially arms dealers, smugglers, and forgers; and 5) Ex-
ploiting connections to highly placed persons in political and
other functions in Swedish society.”

The article goes on: “ ‘This information was unknown
even to me,” Brehmer says. ‘But irrespective of whether my
operation underwent changes along the way or even com-
pletely went overboard, the Stasi in any case achieved its
goal. I still remember how pleased we were when the 33-
year-old [Victor Gunnarsson, who had once signed an ELP
election petition, but otherwise had no relationship to the
party] was arrested as the murder suspect. His contacts with
the ELP contributed to causing general disgust for the ELP.
That was the only thing that counted in March of 1986.” ”
(Not only was Gunnarsson’s “link” to LaRouche non-exis-
tent; he was not even the assassin. He was later released for
lack of any evidence against him.)

Stasi’s friends in the United States

The Stasi disinformation was spread internationally by
the ADL. In the spring of 1986, both the ADL and NBC
News featured allegations that associates of LaRouche were
involved in the assassination. During the summer of 1986,
Irwin Suall, Fact-Finding Director of the ADL, traveled to
Sweden to exploit the story, and wrote reports to the U.S.
government. Swedish police officials traveled to the United
States to consult with the task force framing up LaRouche.

Despite the subsequent discrediting of the LaRouche-
Palme allegations by Swedish authorities, both the ADL and
NBC ran the story again in December 1986. The U.S. gov-
emment, through prosecutors in Bos]ton, Massachusetts, par-
ticipated in this new round of disinformation as well.

On Jan. 22, 1992, LaRouche, two of his co-defendants,
and his attorneys, including former U.S. Attorney General
Ramsey Clark and Odin P. Anderson, filed a legal motion
identifying the disinformation campaign in the wake of the
Palme murder as the centerpiece of an intelligence warfare
covert opergtion designed to frame up LaRouche. This asser-
tion was dismissed by Judge Albert Bryan, Jr. as “arrant
nonsense.” Bryan rejected the motion, which would have
given LaRouche his freedom.

International 27



The Norwegian newspaper Dagbladet’s March 19, 1986 editorial
page printed a hooded Ku Klux Klansman, lying in the caption
that this was Lyndon LaRouche.

*  Onsdag 19. mars 198¢

A/ S anwdd

WaOE. ¥ ([792)

TEIT: {\
vZCZCWrOO4S8
rr Q

oz Wr [0048 1110010 Clasatfhed
Desisacty o= OADR Y-30-9 |
2z TU00U0

? 210305z APz 87

x 731 wAsEINGTON TIEXLD Mnem‘J bi .

TO DIRZCTOR FBI PRIORITY =
108 *:""r
1

731 BOSTOR PRIORITY

L5 S it
T

URSUB (A); OLO? PALWE, PRINEZ NINISTER OF SWEDEN - VICTIX

The Swedish newspaper Aftonbladet shows “Gunnarsson” (face
covered by black square, lower right corner) holding a European
Labor Party poster in 1976. After the “scoop” had been
propagated around the globe, Aftonbladet admitted, in a
minuscule note the day after, that “Gunnarsson” was actually a
Social Democrat attempting to tear down the ELP sign.

A22 Wensesoay, Manci 19, 1986 . Tue

—
i ——
REZ TEZLEPHONZ CONVERSATIOR OF APRIL 21, 1987, szrvezx si QNN

G »osToN, aFD s RSN ¥SEINCTOR FITLD; AXD

BURZAU TELETTPE, DATED KARCE 20, 1987.

(pECEASED), srgcéu. svzpex, rrsxoary 28, 1od

1

AS SET OUT IN REFERZNCED TILETYPE, IRVESTIGATORS FROM TEZ

CAPTIONZD MATTER EAVE LIRKS TO THZ LYRDOR LA ROUCEZ ORGANIZATION
EAvE 12QuEsTED to conrxr vits ogNanv 4 7C

EIS ASSISTANT UNITED STATES ATTORNEY (ADUSA) IR REFERENCEZ TO THEZ =

Waro rx

INDICES SEARCHED
Ermmm 8 mann

K -

TTIALS: m‘hu

PACZ TWO DE WY 0048 pwcras
I8VESTICATION OF LYNDOR LA ROUCEZ. WITE CONCTRRERCE OF SAC. | AC

LL
saston, s S+ WEE—

TRAVEL, APRIL 22, 1947, TO BOSTON, ABOARD NORTEVEST FLICET 230, -
ARRIVING AT 10:24 A.X. b Iy

T
Jooss ing, hecame

This FBI document, obtained under the Freedom
of Information Act, shows the attempt of the
agency and the U.S. Justice Department to link
LaRouche to the Palme assassination.

ior,

28 International

Suspect in Palme Case
e e ha mis i Had LaRouche Party Tie

Swedish Group Says Link Was Cut in 85

By John Mintz

Washington Post Stalf Weitny

The A2-year-old man arrested in
connection with the assassination of
Swedish prime minister (‘llnf Palma
was formerly an ac’ _
Swedish political gx’

- with right-wing U.S2
GO candidate Lyndon H. 2
but the Swedish gro
said it had severed ty
man because of his str,

Victor Gunnarsson, t1”
by police in Palme’s Fel

LaRouche's European Lo’
in December 1984, whe,
proached members orga
the streets, said Michael |
party spokesman,

lowers moved to that area to join
him.

The Swedish party (known by its
initials, EAP) is one of at b oo
European _~—__

Documents
me Case

aRouche
L hed tO al

VICTOR GUNNARSSON
riefly in European Labor |

4

yark Time -\ ' with LaRouche's V

ssock | N o Swedish party has ¢
G WBSHI‘NS { lmesu&iu { the head- b LaRouche's shifting
eral Bu ring 2 I R Ir\ 3 ccording to interview:
documenls L ndon H. eden n in thel “wnd current LaRouch

parters %elpful ‘Minister | Jod observers of the ¢

AT q cou of ‘P me fﬂfce' i an examination of v
that €O s killer . taw €N i oreanimation ™

EIR September 11, 1992



Documentation

In October 1986, six months after the launching of the Stasi
operation to try to pin the murder of Swedish Prime Minister
Olof Palme on associates of Lyndon LaRouche, EIR pub-
lished a 102-page Special Report, titled “A Classical KGB
Disinformation Campaign: Who Killed Olof Palme?” Keep-
ing in mind that the recent revelations by the Stasi agents
themselveswere not available to the team of EIR researchers,
the reader can appreciate the accuracy of the report, which
documented the campaign of the Anti-Defamation League
(ADL), NBC-TV, Soviet spokesmen, and others, to spread
the slander around the world. We reprint excerpts from the
preface, “Tracing the Tracks of Palme’s Assassins,” by
Swedish European Labor Party spokesman Michael Ericson.

After the news of the Palme murder hit the press, Lyndon H.
LaRouche, Jr., Founder and Contributing Editor of Executive
Intelligence Review magazine, launched “Operation Edgar
Allan Poe.” LaRouche issued amemorandum of investigative
hypotheses regarding the assassination of the Swedish prime
minister. LaRouche indicated a way to “trace the tracks” of
those who decided to kill Palme, by observing their unavoid-
able attempts to cover them up. . . .

My party—the European Labor Party (ELP)—was creat-
ed in Sweden in 1975, inspired by the economic and philo-
sophical ideas of LaRouche. We have pursued a policy of full
sovereignty for our nation, in concordance with other sover-
eign republics—refusing to submit to the role of a “satrapy”
to an empire wishing to gobble up its neighbors. . . . That is
the primary issue which has distinguished the ELP from the
leadership of Palme’s Social Democratic Party. Other politi-
cal differences are subsumed by that underlying difference.
That is why, as we were later to discover, the Soviet secret
services began to target our activities in Sweden in the very
beginning, when our influence was still small. . . .

The architects behind the disinformation campaign likely
viewed Sweden as a weak flank in this mobilization against
the growing Soviet threat. The Soviets undoubtedly thought
that they could get away with laying the Palme murder at the
doorstp of the ELP, as a first step in dismantling the LaRouche
mobilization globally. The Swedish news media, being what
they are, again followed the Soviet’s lead on this matter. . . .

Whether or not the media believe their own lies is not the
issue here, although they did not hide too well the origin of
theselies. Theirnegligence has giventhe EIR staff an opportu-
nity to lay bare the Soviet disinformation apparatus in a way
which has never been done before. Atthe present critical junc-
ture in European politics, this report serves a vital role in
exposing a campaign which now threatens the very existence
of our nations.

EIR September 11, 1992

Operation Edgar Allan Poe

OnMarch4, 1986, less than a week after the Palme assassina-
tion, LaRouche issued a research memorandum, launching
what he called “Operation Edgar Allan Poe.” He outlined
investigative hypotheses to solve the question of who killed Olof
Palme. In this memorandum, LaRouche made the following
includedpoints, most relevant in light of the recent revelations:

The most important clues to be considered come from the
area of news-media coverage of the killing and investiga-
tions. Two characteristics of such news-media coverage must
receive special emphasis in the inquiry:

® Efforts to divert suspicion to or away from certain
classes of suspects.

o Efforts to exploit the killing to generate a politically
or strategically significant reaction.

It need only be mentioned, that the Soviet disinformation
channels are, so far, most active in attempting to generate
variously politically or even strategically significant reac-
tions to the killing. The pivotal question, is whether political
exploitation of the killing is merely apportunistic, or whether
the exploitation reflects in one sense or another the motiva-
tion for the killing.

So far, the most probable hypotheses are:

A. That Palme had been actually or plausibly instrumen-
tal in some recent action or action-in-preparation, which
prompted some agency to require the immediate killing of
Palme as either revenge or prevention.

B. That Palme was killed by the Soviets or some related
agency, because the political value of Palme’s bloody shirt
was esteemed to greatly outweigh the usefulness of the living
Palme. This would coincide with the use of either elements
of international terrorism or Soviet-steered ultra-right-wing
groups as accessories to the action.

LaRouche’s 2255 Motion

The “Motion to Vacate, Set Aside, Correct Sentence” under 28
U.S.C. 2255, made by Lyndon H. LaRouche, Jr. and his co-
defendants on Jan. 22, 1992, included the following point:

80. The fabricated assassination allegations continued
through 1986, 1987, and 1988. In the spring of 1986, both the
ADL and NBC-TV News featured: allegations that persons
associated with LaRouche were involved in the assassination
of Swedish Prime Minister Olof Palme. (See Appendix 57.)
During the summer of 1986, Irwin Suall, Fact-Finding Direc-
tor of the ADL, traveled to Sweden to exploit this story and
wrote reports to the U.S. Governmeent. (See Appendix 58.)
Despite the discrediting of the LaRouche-Palme allegations
by Swedish authorities, the story was run in December 1986
by NBC and the ADL. The Government participated in this
new round of disinformation as well, leaking and mischarac-
terizing confidential notebook materials maintained in the
exlusive control of Boston prosecutors. (See Appendix 59.)

International 29



