
Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 9, February 25, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Brits escalate media 

war on Mr. Clinton 

by Edward Spannaus 

As the Anglo-American "special relationship" falls deeper 
and deeper into disrepair, certain sections of the British estab­
lishment have escalated their attacks on U. S. President Bill 
Clinton, through their own news media outlets and their 
assets inside the United States. 

The incestuous relationship between the British and U. S. 
sides of this operation is remarkable. In our last issue (Feb. 
18, p. 63), we reported on a major attack on Clinton in the 
Jan. 23 London Sunday Telegraph, which included a warning 
that Clinton could be forced out of office "before the year is 
out." The Telegraph coverage was spearheaded by its Wash­
ington correspondent Ambrose Evans-Pritchard; this story 
was then dutifully picked up by the Washington Times and a 
few other outlets in the United States. 

Evans-Pritchard then got a symbiotic boost from R. Em­

mett Tyrrell in the Feb. 11 Washington Times. Tyrrell is 
the editor of the American Spectator, a little-known neo­
conservative magazine which had boosted its 200,000 circu­
lation by 50,000 more copies with its January issue featuring 
the salacious "Troopergate" story about Clinton's alleged 
sexual adventures while he was governor of Arkansas. (That 
story was written by an acknowledged homosexual, David 
Brock-a source which ought to arouse the suspicions of 
the conservative Americans who are supposed to become 
morally indignant over these reports.) 

In his Feb. 11 Washington Times piece, Tyrrell reported: 
"Much more so than the American media, the British media 
are alive with reports on the Clintons' scandals; and Mr. 
Evans-Pritchard, who is equal parts scholar, journalist, and 
adventurer, has been particularly tireless in examining those 
scandals." Regarding Evans-Pritchard's latest investigative 
safari to Little Rock, Arkansas and his findings, Tyrrell had 
this to say: "Americans, if they live in the greater D.C. area, 
perhaps read of this in the Washington Times. Otherwise, I 
guess you had to be in London." 

Tyrrell went on to report how Evans-Pritchard "fears 
for" the life of David Hale, an Arkansas businessman who 
allegedly authorized improper loans to associates of the Clin­
tons. What Tyrrell fails to mention is that Hale is under 
indictment for fraud-a strong motive to implicate others, 
the higher placed the better. 

Then, on Feb. 13, the Sunday Telegraph ran a prominent 
feature boosting-what else?-Tyrrell's American Specta­

tor, replete with scathing attacks against the First Family, 

56 National 

referring to the President as "Slick Willy," to his political 
supporters as "pinhead rednecks," and to Hillary Clinton as 
"the Dragon Lady." 

'A strong British connection' 
The Telegraph made no secret of the fact that London is 

steering Tyrrell's efforts. "There has always been a strong 
British connection" to the American Spectator, said the Tele­

graph, noting that its Washington bureau chief, Tom Bethell, 
is English, and that Sir Peregrine Worsthorne, the flagship 
columnist for the Sunday Telegraph, is an active member of 
the editorial board, along with British journalist Paul John­
son. The Telegraph piece sa�s that Tyrrell's approach "has 
aroused admiration on the left"-and gives as an example 
Christopher Hitchens, whomlthe Telegraph describes as "the 
erudite Washington-based British journalist" who "wel­
comes Mr. Brock's pursuit of the Clinton story." 

Sir Peregrine himself devoted much of his Feb. 13 col­
umn to praise of his friend "Bob" Tyrrell, who had just been 
in London for a memorial service for a former editor of 
the American Spectator. "This was particularly saintly of 
Tyrrell," gushed Peregrine, ,"because he is masterminding 
the campaign which is beginhing to look like it might do for 
Clinton what the Washington Post did for Nixon." 

On the same day, the le�d story of the Sunday Times of 
London was an account of how Hillary Clinton and her law 
firm had benefitted from a "shady deal" involving the sale of 
a nursing home in Iowa. The next day, Rupert Murdoch's 
New York Post ran coverag¢ of the London Sunday Times 

story. The next day after that� the Washington Times reprint­
ed on its front page large portions of the Sunday Times attack 
on Hillary Clinton and the Rose law firm. 

Why the Brits? 
Sources have reported that the Clinton administration is 

the most anti-British administration that the United States 
has seen for decades. Whethtlr or not that overstates the case, 
it is undeniable that the British see it that way; they are 
fuming over Clinton's decision to give a visa to Sinn Fein 
leader Gerry Adams, and have been scrapping with his ad­
ministration over Balkan policy for a year. The worst thing 
that his administration has done, in British eyes, was the 
criticism which began with Vice President Al Gore's trip to 
Moscow in January of the International Monetary Fund and 
shock therapy. The British have grown used to compliant 
administrations on the U. S. side of the "special relationship," 
and the mere idea of a President who doesn't place the highest 
priority on that relationship drives them nuts. 

The seamiest side of the �'special relationship" was typi­
fied by the role of former Sect-etary of State Henry Kissinger; 
it is therefore notable that th¢ London Telegraph, now play­
ing such a prominent role i� Whitewater, is owned by the 
Hollinger Corp. of Canada and Britain, a prime financial and 
political sponsor of Kissinger for many years. 

EIR February 25, 1994 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n09-19940225/index.html

