
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 4, January 17, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

II. The Cartel In Operation 

A case study: The news media robbed 
American citizens of an election 
by Dana S. Scanlon 

The morning after the Feb. 24, 1996 Democratic Presidential 
primary in the state of Delaware, many Americans read in 
their local paper a national wire story by Associated Press's 
Wilmington correspondent, which reported that President 
Bill Clinton had "won the primary unopposed." Less than 
one week into the Presidential primary season, which opened 
officially with the New Hampshire election on Feb. 20, the 
Associated Press had already left its mark on what was to 
become the Big Lie of the campaign. 

Not only was Lyndon LaRouche on the ballot in Dela­
ware's primary, but he received nearly 100/0 of the vote. He 
campaigned in the state, and gave a press conference on Feb. 
IS, which AP chose not to attend. 

After being contacted by a number of callers, AP eventu­
ally issued a correction to its story. Did the correction report 
the facts? Not at all. Once again, AP played fast and loose 
with reality, and reported simply that "Clinton had won the 
primary." 

Weeks later, when LaRouche garnered 12.70/0 and 11.70/0 
of the vote in Oklahoma and Louisiana, respectively, AP 
was at it again. "Clinton had won unopposed," it said. When 
a Washington, D.C.-based representative of AP was con­
tacted about retracting this outright lie, he scoffed that the 
LaRouche vote was not significant, because there were indi­
cations that the Democratic National Committee would not 
recognize LaRouche as a legitimate candidate (a major story 
which should have been covered, in and of itself). Perhaps, 
he added, if LaRouche were to have received 550/0 of the 
vote, it would be worthy of coverage-but he wasn't even 
sure about that. 

AP was not alone in perpetrating this Big Lie. The Wash­

ington Post, among other news organizations, also ignored 
the Delaware results, and lied about LaRouche's presence 
in all the primaries-except for perfunctory, after-the-fact 
mention of the local (Virginia. Maryland, and District of Co­
lumbia) races. LaRouche's March 12 results in Oklahoma 
and Louisiana were also deceitfully ignored, and readers were 
treated to the following analysis: "Clinton, facing no opposi­
tion in his party, was poised last night to clinch the Democratic 

EIR January 17, 1997 

nomination mathematically." 
News of LaRouche's more than 350/0 in North Dakota's 

Feb. 27, 1996 "beauty contest" (Clinton was not on the ballot) 
was also ignored, while readers were bored with such plati­
tudes as: "While North and South Dakota had a longer history 
of primaries than Arizona, they drew relatively little attention 
from the candidates-in part because Dole was heavily fa­
vored." 

Had the news media of a developing sector country , say, in 
Africa, committed such outrageous acts of pol itical thuggery 
against a maverick candidate, and favoritism toward its estab­
lishment candidates, the stage would be set for another round 
of cries against "tin-hom dictators" controlling their nation's 
news media. Some outraged lawmakers would almost cer­
tainly call for financial assistance to be cut off against such a 
renegade nation, until it learned to accept the rules of the 
democratic process. 

Yet, in the United States of America, such an act goes 
without notice. 

The case of television 
Despite the claims that Americans have grown cynical 

about their evening news programs, they remain overwhelm­
ingly dependent on the national prime-time newscasts to tell 
them what to think. Although LaRouche was on the ballot in 
about half of the Democratic Party primaries, his name was 
not mentioned one single time on any of the network evening 
news shows. The content of those programs is controlled by 
the media cartel. Figures 1 and 2 starkly show the extent to 
which the national networks attempt to influence the outcome 
of elections. The results are so striking that it is impossible 
not to conclude that when the media cartel decides to promote 
a candidate, such as the insignificant Lamar Alexander, the 
former governor of Tennessee, they bestow a disproportion­
ately high amount of coverage on that candidate, trying to 
manipulate the outcome of the election. And conversely, 
when the same media want to crush a candidate, such as 
LaRouche, a complete blackout is imposed-evidence of 
popular support notwithstanding. 

Feature 29 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n04-19970117/index.html


FIGURE 1 

Voter preference vs. media preference 
in the Presidential primaries 

30 D %ofvote 

25.9 

25 • %ofTVtime 

20 

15 

10 

5 

o 

Buchanan Forbes LaRouche Alexander Lugar 
1,717 736 588 230 104 

Total votes (100,000) 

LaRouche's vote totals in Democratic Presidential pri­

maries in states where funny business did not occur in the 

vote count, ran as high as 7 to 13%. The average, 6.5%, is 
shown in Figure 1. LaRouche received not a single second of 

coverage on the nightly newscasts of the Big Three networks 

(NBC, ABC, CBS) during the first four months of 1996, dur­

ing which most of the primaries were concentrated, and for 
which data have been compiled for the other candidates. Com­
pare for a moment LaRouche's "media preference" to that of 
Forbes and Alexander. Keeping in mind that with 6.5% of 
the vote LaRouche received no national TV coverage at all, 

Alexander, who received less than half of LaRouche's vote 

totals (3.1%), was given 12% of the total minutes of prime­
time network coverage. Forbes, who received 9.2% of the 
vote, received 23.6% of total coverage. 

When the data were compiled to show minutes of net­

work TV coverage per 100,000 votes received (see Figure 
2), the picture that emerged was worth a thousand words. 

Alexander tops them all as a media darling, with 11.1 mi­

nutes of free TV time for every 100,000 votes received. 
Forbes is also way up there, with 6.9 minutes, followed by 

Lugar, with 4.7, and Pat Buchanan, with 3.3. LaRouche 
comes in dead last, with O. 

According to data assembled by the Washington, D.C. 
Center for Media and Public Affairs, from Jan. 1 through 
the March 26 California primary, the Big Three networks 
broadcast 573 stories on the 1996 Presidential primaries. 
During that period, LaRouche was not mentioned in any of 

those stories, despite the fact that during that time frame he 

scored results that could only be described as "shocking" 

30 Feature 

FIGURE 2 

Minutes of network TV coverage 
per 100,000 votes received 

Alexander 

Forbes 

Lugar 

Buchanan 

LaRouche 

o 2 4 6 

11.1 

8 10 12 

for a non-establishment candidate: 9.6% in Delaware, 34.5% 
in the North Dakota beauty contest, 12.7% in Oklahoma, 
8.3% in Ohio, 7.6% in Mississippi, 1 1.7% in Louisiana, 
11.2% in Colorado, and 7.0% in California. 

Also not reflected in Figures I and 2 are the countless 

hours of coverage devoted to the candidates on "talking 

head" programs such as ABC's "Nightline," morning news 

shows such as "Good Morning America," and the Sunday 
morning interview shows such as "Meet the Press." None 
of these invited LaRouche to participate. 

If "non-person LaRouche" received 6.5% of the vote on 

average in the primaries, what would he have garnered if 

his presence had simply been acknowledged by the media? 
His vote count could easily have doubled. 

'Getting around' the FCC 
In a rare admission, a top executive of national television 

programming matter of factly asserted in front of rolling cam­
eras on May 23,1996, that "getting around" the Federal Com­
munications Commission's equal access provisions is a basic 

trick of the trade, when it comes to Presidential campaign 

coverage. The statement was made at a symposium at the 
National Press Club in Washington, D.C., sponsored by the 

American University's School of Communication and the 

giant Denver-based cable TV company, Tele-Communica­

tions, Inc. (TCI). 
The symposium, "New Media, Old Media and the Future 

of Campaign Television: What Next on the Free Air Time 

Issue?" was styled as a debate in which liberal and conserva­

tive views concerning the universally recognized inadequacy 
of campaign coverage would be aired. Only the repeated inter­

ventions of this author (also a representative of LaRouche's 

Presidential campaign committee) made it clear that the solu­

tions envisaged by the panelists were premised on the corrupt 

EIR January 17, 1997 



notion that the ladies and gentlemen of the news media, both 
so-called left-wing and right-wing, arrogate solely to them­
selves the right to determine which candidates the voting pub­
lic shall be allowed to take seriously. 

The proceedings revealed that, when they think they are 
among their own, leading members of the news media ac­

knowledge their participation in a conspiracy to manipulate 
the political process and evade the laws of the FCC. 

Throughout the proceedings, there was much self-serving 
congratulatory talk about the twin efforts of TCI News and 
former Washington Post political reporter Paul Taylor to 
launch the "free TV time" bandwagon. Taylor has been joined 
by former CBS national news anchor Walter Cronkite and 
former Sen. Bill Bradley (D-NJ.), in the Free TV for Straight 
Talk Coalition, a group which has successfully persuaded the 
television networks to donate free air time to the "principal" 
candidates for President during prime time in the final months 
of the campaign. TCI News has been credited with being the 
first major news organization to do this, with its daily "Race 
for the Presidency" program. (Rupert Murdoch of Fox-TV 
was the first national network owner to agree to this the previ­
ous winter.) But the notion that now, with these initiatives, 
the problem has been "fixed," was exposed as a hypocritical 
sham during the symposium. 

The most telling statement about how the "fix" will con­
tinue to exclude significant national candidates such as 
LaRouche, was by Robert Thomson, senior vice president of 
communications and policy planning for TCI, and its primary 
liaison on Capitol Hill. 

Thomson described the efforts involved in getting Race 
for the Presidency off the ground, and in getting other cable 
stations to carry it. Race for the Presidency was even singled 
out by Vice President Al Gore as helping to "elevate the dia­
logue of democracy," with its showing of candidate videos. 
Thomson described the various FCC regulations and fairness 
laws that are on the books, and said that "in order to get around 
those laws, we had to style it as a news show even though we 
are really giving free air time." 

"Styling" it as a news show meant that TCI News became 
exempt from having to offer the same time to all qualified 
candidates. In this particular case, and, with the sole exception 

afLyndon LaRouche, TCI News provided free access to every 

single major Republican and Democratic candidate, and 
some not so major ones, including individuals with less than 
a snowball's chance in hell to obtain their party's nomination, 
such as Illinois businessman Morry Taylor, Jr. 

Partners in crime 
The TCI News editorial decision to exclude LaRouche 

from its "free TV time" offer was no isolated incident. Fox­
TV, which made a much-publicized offer of air time to candi­
dates last winter, asked the FCC to rule that its proposals 

would be exempted from the Communications Act fairness 
laws. In late August, the FCC did just that, in a unanimous 4-

EIR January 17, 1997 

o ruling. Its actions in the weeks just prior to that ruling, 
however, demonstrated that having the FCC keep watch over 
the TV networks to enforce fairness in campaign coverage is 
like appointing a fox to guard the hen house. 

The FCC made itself into a partner in crime with the 
television networks by intervening in summer 1996 to sabo­
tage the LaRouche campaign committee's efforts to purchase 
television time in Pennsylvania, in order to air its hard­
hitting expose of Pennsylvania Gov. Tom Ridge's killer 
budget-cuts. Weeks after numerous stations had agreed to 
air the ad, they began cancelling, citing a memo from the 
president of the Pennsylvania Broadcasters' Association, 
which was sent to all the electronic media in the state. The 
memo affirmed that they were under no obligation to sell 
air time to the LaRouche campaign because the chairman 
of the Democratic National Committee, Donald Fowler, had 
declared that LaRouche was not a bona fide Democrat. The 
president of the Pennsylvania Broadcasters' Association pro­
duced a July 30, 1996 FCC ruling which argued that the 
stations did not have to air the LaRouche ads unless 
LaRouche could produce a document from Fowler certifying 
him as an authenic Democrat. 

Serving as censors and king-makers is not the only func­
tion of the news media cartel's dictatorship. Many states, 
including Michigan, for example, use "coverage by the news 
media" as a standard for determining eligibility for ballot 
status in the primaries. Thus, the deliberate decision of 
America's news media to lie about LaRouche, making him 
a non-person, was used by the authorities in several states 
as the pretext to keep him off the ballot. 

The power of AP 

In his recent book, The New News Media (New York: 
HarperPerennial, 1995), former NBC news anchor John 
Chancellor described the power exerted by Associated 
Press over the flow of news to the American public: 

"The AP and the other wire services are the great 
engines of newsgathering and distribution, at the center 
of the news business. 'The Wires,' they're called in 
newsroom shorthand. The AP wire provides both the 
text and the context of the news. Every daily news orga­
nization sorts and sifts the day's events to decide what 
will be published or broadcast, how much space or time 
it will get, and where it will be placed in relation to the 
rest of the news. The AP is central to the process of 
decision ... . It is a non-profit organization, owned by 
the U.S. newspapers it serves. They aren't customers, 
they are members, served by a staff of more than 3,100." 

Feature 31 


