
British or American Spectator?
But it was from the fabricated and now discredited

“Troopergate” story, with its fleeting reference to a “Paula,”
that Ambrose jumped into a situation in which he made his
enduring black mark on American history: the Paula Jones
case, which gave rise directly to Kenneth Starr’s sex-and-
perjury inquisition against the President.

It was not fortuitous. In the American Spectator magazine,
Pritchard found some of his closest American soul-mates.

“There has always been a strong British connection to the
American Spectator,” boasted the Sunday Telegraph on Feb.
13, 1994, in an article praising the “Troopergate” story. “The
present Washington correspondent, Tom Bethell, is English,
and Mr. [Paul] Johnson and Sir Peregrine [Worsthorne] are
on the editorial board.”

Two days earlier, the American Spectator’s editor-in-
chief, Emmett Tyrrell, had written: “Much more so than the
American media, the British media are alive with reports on
the Clintons’ scandals; and Mr. Evans-Pritchard, who is equal

relationship raises a serious investigative question, as to
whether the Telegraph’s Ambrose Evans-Pritchard wasThe ‘Torygraph’: leak acting on instructions from the House of Windsor, in his
recent poison-pen denial that Princess Diana was assassi-sheet for the Royals
nated.

As Kitty Kelley reports in her bestseller The Royals, mem- Hollinger Corporation profile
bers of the House of Windsor are not above instigating The Hollinger Corp. is a direct outgrowth of the World
character assassination against their enemies, as was done War II British intelligence service. It was built by Toronto-
in the case of Diana, Princess of Wales. Kelley states that based Conservative Conrad Black, out of the Argus
the favorite vehicle for such royal leaks has been the Tele- Corp., whose founder, E.P. Taylor, had been on the British
graph Group PLC. Writes Kelley: “The Telegraph, some- War Production Board, securing arms from the United
times called the Torygraph, is the royal family’s favorite States for Britain. Argus was also part of British Security
newspaper, and its editor, Max Hastings, is a close friend Coordinator Sir William Stephenson’s espionage network
of Prince Andrew,” Queen Elizabeth’s favorite son. inside Canada.

Hastings’s wife, Rosa Monckton, has turned to the Today, the Hollinger Corp. holds The Telegraph
pages of the Torygraph to play upon her ostensible friend- Group PLC and the Jerusalem Post, both purchased at
ship with Princess Diana, to deny that Diana planned to exorbitant prices. The Jerusalem Post has been the main
marry Emam “Dodi” Fayed. Even before Diana’s murder, mouthpiece for Ariel Sharon’s “Greater Israel” wing of
the Daily Telegraph had published vicious slanders of her, the Likud Party, ever since Conrad Black took it over. It
including a Nov. 24, 1995 article in which a crony of Prince has used every dirty trick in the book—including abetting
Charles, Tory Member of Parliament Nicholas Soames, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s threats to
wrote that Diana had exhibited a “degree of paranoia for topple President Bill Clinton—in order to blow up the
having gone on the BBC Panorama program to declare Middle East peace process.
Prince Charles as unfit for the throne, and having accused The Hollinger Corp. is also at the forefront of the Red-
the Royal Family of spying on her and trying to drive coat media invasion of America. It owns over 100 daily
her out.” and weekly newspapers in the United States, with a heavy

The intelligence ties of the Hollinger Corporation, for concentration in the Midwest, where the Hollingerflagship
which the Telegraph Group PLC is the flagship, go deep newspaper is the Chicago Sun-Times.
into the core of the British elite that insiders call “The Club Apart from its attacks upon Princess Diana and Lyndon
of the Isles,” whose chief enforcer is Prince Philip. This H. LaRouche, Jr., the Hollinger Corp., through such gutter

46 Feature EIR June 19, 1998

parts scholar, journalist, and adventurer, has been particularly
tireless in examining those scandals.”

It was recently disclosed that, when Tyrrell was attempt-
ing to justify the use of tax-exempt Scaife funds to pay for
part of his home and other personal expenses, he listed Evans-
Pritchard as one of a number of “frequent visitors” to his
McLean, Virginia house, along with Starr’s longtime friend
Theodore Olson.

Tabloid trickery
On Jan. 23, 1994, Evans-Pritchard scored his first “exclu-

sive” scandal story, with a front-page Sunday Telegraph
spread about a former Arkansas beauty queen who claimed
that Clinton had threatened to maim and kill her. Headlined
“ ‘I Was Threatened After Clinton Affair,’ ” the story, con-
cerning Sally Perdue, quickly made its way across the Atlantic
into the Washington Times and other U.S. media outlets. By
Feb. 6, 1994, Evans-Pritchard was in Little Rock, predicting
that Clinton would be forced out of office by the end of the

Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 25, June 19, 1998

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n25-19980619/index.html


year. On it went, week after week. At the end of March, Evans-
Pritchard was back in Little Rock again, producing a March 27
article, “Clinton Accused of ‘Grotesque’ Sex Harassment.” In
this article, Pritchard reported on his discussions with Paula
Jones and her lawyer about her pending lawsuit against the
President.

By this time, Evans-Pritchard was a rising star. The Sun-
day Telegraph headline read: “Sunday Telegraph Reporter’s
Revelations Put Him in America’s Media Spotlight: Why
America Is Turning to an Englishman for Answers.” The story
opened with Evans-Pritchard describing how he was appear-
ing on U.S. radio talk shows on a daily basis.

A third article in the same issue accused Clinton of being
involved in drug-running and money-laundering tied to
Mena, Arkansas, and the “Iran-Contra” affair.

The following week, Pritchard reverted to attacking Clin-
ton on foreign policy, claiming that the state of siege around
the Clinton scandals was resulting in a lack of any foreign
policy at all. “There is no Henry Kissinger to run foreign

journalists as Evans-Pritchard, has been in the forefront of
the media feeding frenzy against the Clinton Presidency.
In January 1996, the White House Counsel Office released
a 331-page document, lambasting what they described as
the “Communication Stream of Conspiracy Commerce,”
which demonstrated that the Telegraph PLC was central
to a “media food chain,” beginning with nutty, anti-Clinton
black propagandists like Richard Mellon Scaife’s Pitts-
burgh Tribune Review and thence to the so-called “main-
stream press.” (See “The Media Cartel That Controls What
You Think,” EIR, Jan. 17, 1997.)

A review of the Hollinger Corp.’s board and interna-
tional advisory board gives a very good picture of a seg-
ment of the Club of the Isles, which uses the corporation as
a convenient vehicle for their vendettas against the British
monarchy’s enemies. Among Hollinger’s international ad-
visory board are to be found: Lady Margaret Thatcher
of Kesteven, who, as Prime Minister, was given a political
boost by the Hollinger takeover of the Telegraph Group
PLC in 1985; Lord Peter Rupert Carrington, who had
been a founding board member and controller of Kissinger
Associates, Inc., was Thatcher’s Foreign Secretary, then
NATO Secretary General, and who is today chairman of
the Bilderberg Society (founded by Prince Philip’s friend
and former Nazi SS officer, Prince Bernhard of the Nether-
lands); and, Sir Henry Kissinger, Knight Commander of
St. Michael and St. George, who boasted in a May 10, 1982
speech before the Royal Institute of International Affairs
that, during his “incarnation in office” as U.S. National
Security Adviser and then Secretary of State, he had been
a British agent.—Scott Thompson

EIR June 19, 1998 Feature 47

policy while the White House goes into a meltdown,” Pritch-
ard wrote, “which is why the hydra-headed scandal of White-
water could prove more damaging to global stability than the
Watergate scandal of 1973 and early 1974.”

This was followed by more “Troopergate” stories in
April, and then another absolutely fraudulent story in early
May. Evans-Pritchard claimed to have interviewed Steven
Love, a former bond trader with Lasater and Co. in Little
Rock. Pritchard wrote: “Love now lives in a small town in
Pennsylvania. He was stunned when contacted by the Sunday
Telegraph, saying he too had been living underground for
several years. ‘I was used by Lasater and flushed away, my
whole life destroyed. I finished up sleeping on park
benches.’ ”

According to sources in southwest Pennsylvania con-
tacted by this writer, the actual story is this. Love moved to
Pennsylvania from Little Rock, and became the Operations
and Finance Manager for Greene County, and then the direc-
tor of its Redevelopment Authority. In 1990, he was impli-
cated in a scandal involving “day-trading,” i.e., speculating
with county funds, with large suspected losses for employee
pension funds. Love was temporarily laid off from his job,
but expected to be called back, and still had substantial sums
of money. The quotes from the Sunday Telegraph about “liv-
ing underground” and his “whole life destroyed,” were met
with expletives of disbelief by people in the area.

Such is typical of Evans-Pritchard’s stories.

Ambrose sets the time bomb
On May 1, 1994, Evans-Pritchard predicted that Paula

Jones would file her lawsuit during the coming week, and he
gloated that President Clinton “could conceivably be made to
appear in court.” A week later, after Jones had filed her suit,
Evans-Pritchard acknowledged that he had had “a dozen con-
versations with Mrs. Jones over the past two months.” He
furthermore admitted that “I happened to be present at a strat-
egy meeting last month on a boat on the Arkansas River” at
which Jones’s attorney “was weighing the pros and cons of
legal action.”

Then, on May 15, Evans-Pritchard admitted the actual
motivation and purpose of the Jones suit. It doesn’t “matter
all that much whether Mrs. Jones ultimately wins or loses her
case,” he wrote. “The ticking time bomb in the lawsuit lies
elsewhere, in the testimony of other witnesses.”

“Put plainly,” Evans-Pritchard blurted out, “the political
purpose of the Jones lawsuit is to reconstruct the inner history
of the Arkansas Governor’s Mansion, using the legal power
of discovery. In effect, the two lawyers and their staff could
soon be doing the job that the American media failed to do
during the election campaign and have largely failed to do
since. . . . Testimony would be available to the public as
court documents.”

In a discussion with a journalist around this same time,
Pritchard elaborated on his strategy of using discovery to


